25.000 woningen voor 40.000 mensen in 18 jaar.

Nieuwe woningen bij de Emmastraat Foto: John Geerts

In juni 2021 is er een online stadsdebat georganiseerd over de 25.000 woningen die Tilburg tot 2040 nodig zal hebben. Aan het gesprek hebben ruim 200 mensen meegedaan en daarnaast hebben bijna 600 Tilburgers een enquete hierover van de gemeente ingevuld.

Hoewel er ruim draagvlak blijkt te zijn voor nieuwe woningen binnen de bestaande stadsgrenzen, zijn Tilburgers nog wel verdeeld over hoe hoog de hoogbouw mag worden. Nieuwe ‘blokkendozen’ zijn niet welkom, maar hoogbouw van goede kwaliteit – zoals aan de Piushaven – wordt wel gewaardeerd.

Wat is hoog?
Volgens de deelnemers aan het stadsdebat zijn gebouwen hoger dan 15 meter – vijf verdiepingen inclusief de begane grond – hoog. Niemand zit te wachten op de sloop van gewone gezinswoningen om plaats te maken voor hoogbouw. Dat treft, want daar zijn geen plannen voor. Daarentegen is hoogbouw aan de rand van de stad wel acceptabel volgens de deelnemers.In elke wijk zal worden gezocht naar een mix van woningtypen, om ervoor te zorgen dat wijken gemengder en daardoor prettiger zijn om te wonen en te leven. Dit betekent bijvoorbeeld ook, dat er dan meer basisscholen bij moeten komen. Bij de 25.000 woningen die nodig zijn, zitten zowel eengezinswoningen als alle soorten woningen voor eenpersoons- of tweepersoonshuishoudens. Zowel voor jonge stellen als ook voor ouderen die alleen wonen.

Veel nieuwbouw ook in het centrum van Tilburg Foto: John Geerts

53% sociaal
Maar liefst 53% van de Tilburgse huishoudens heeft een inkomen op of onder modaal, waarmee deze huishoudens aanspraak kunnen maken op een sociale huurwoning. Tegelijkertijd moet elk bouwproject van 50 woningen of meer, tenminste voor 20% uit sociale huurwoningen bestaan en tenminste 10% uit middeldure huur. De laatste jaren zijn er voor elke woning van 30m2 maar liefst rond de 1.000 belangstellenden en de gemiddelde inschrijfduur voor een sociale huurwoning is ruim 9 jaar.

Groen
Voortaan wordt bij elk woningbouwplan ook plan gemaakt voor vergroening in de wijk, waarbij ook water een plaats krijgt. Uiteraard om hittestress tegen te gaan en extreme regenbuien goed te kunnen opvangen, maar ook om biodiversiteit een kans te geven.

Veel auto’s in de drukke stad, zoals hier op de Cityring Foto: John Geerts

Verkeer
Ook qua verkeer zal het nog een flinke klus worden. De deelnemers aan het stadsdebat waren het daar ook over eens. Ander openbaar vervoer – zoals een ‘lightrail’ in combinatie met transferia aan de rand van de stad – behoort tot de mogelijkheden. Een metro is geen optie, omdat het onder de grond nu al erg druk is, daar is geen plaats meer voor een metro.

Werk
Al die mensen hebben ook werk nodig. En dan het liefst werk in de stad, zodat zij milieuvriendelijk met de fiets of e-bike naar hun werk kunnen, in plaats van met de auto. De logistieke bedrijven die Tilburg de laatste 10 à 20 jaar heeft aangetrokken bieden alleen laaggeschoolde werkgelegenheid en in verhouding tot de omvang van deze bedrijven in vierkante meters, werken er maar weinig mensen.

Tilburg heeft meer bedrijven nodig die werk bieden op mbo-niveau. Werk dus voor praktisch geschoolde werknemers, bijvoorbeeld in de installatietechniek of innovatieve bedrijven. Dit zou ook het gemiddelde inkomen van Tilburgse huishoudens omhoog kunnen brengen, wat weer goed is voor de Tilburgse economie en volkshuisvesting.

Geef een reactie