Negen Brabantse gemeenten, waaronder Tilburg, hebben samen met de provincie Noord-Brabant afspraken gemaakt om uitbreiding en nieuwbouw van winkelpanden beter af te stemmen. Een afspraak is dat als ze ergens niet uitkomen, ze naar de rechter stappen.
Afspraken tegen leegstand
De gemeenten in de regio Hart van Brabant hebben op verzoek van de provincie de winkelleegstand in kaart gebracht. Sinds 2008 is het aantal leegstaande winkelpanden met 5,6 procent toegenomen. In winkelvloeroppervlakte groeide de leegstand met 2,4 procent. In een uitvoering rapport over het winkellandschap, met verwachtingen tot 2020 van ABN-Amro, zal Tilburg aan het eind van dit decennium een winkelleegstand van 10 tot 17,5 procent hebben. Volgens programmamanager Bas Kapitein van regio Hart van Brabant beperken ontwikkelingen als het vertrek van voorzieningen en toenemende leegstand zich niet tot de gemeentegrenzen en kozen gemeenten en provincie er daarom voor afspraken te maken. ‘De provincie heeft hierin een trekkende rol.’
Toename leegstand verwacht
De percentages leegstand zijn niet per se heel slecht en ook niet hoger dan in andere regio’s, zegt Kapitein. Het lag in de lijn der verwachting. Net als dat door demografische ontwikkelingen en het toenemend marktaandeel van online winkelen, de leegstand in Brabant nog verder zal stijgen. “Ook zonder de cijfers was er dus al voldoende reden afspraken te maken. Het gaat om vraagstukken of je een showroom met afhaalpunt op een bedrijventerrein kunt vestigen of dat je dit toch detailhandel noemt. De trend was om deze constructies toch in de binnenstad te houden. We gaan monitoren wat de ontwikkelingen zijn.”
Meer recreatief winkelen
De gemeenten en de provincie zien onder meer kansen het recreatief winkelen uit te breiden. Kapitein wijst het onderscheidende karakter van de regio in de recreatiesector. “We hebben de Efteling, de Beekse Bergen, vestingstad Heusden. Dat zijn toeristische trekpleisters, maar vooral voor dagbezoekers. Een manier om ze langer te laten blijven is om de vrijetijdseconomie te koppelen aan het winkelen.” Een andere afspraak is om bestaande winkelgebieden te versterken en niet nog meer nieuwe retailgebieden te creëren. Ook zullen overheden geen gebouwen of winkelgebieden overnemen.
Winkelrondje aantrekkelijker
Een laatste afspraak is om de koopkrachtverlies naar omliggende regio’s en grote steden te verminderen. “Den Bosch, Eindhoven en Breda zijn sterke winkelsteden. We zien dat mensen in onze regio meer in buurregio’s gaan winkelen en we willen dit tij keren door bijvoorbeeld consumptieve uitbreiding in Tilburg. De lokale overheid kan het winkelgebied aantrekkelijker maken door kwaliteitsimpulsen als betere en gezelligere verlichting, maar bijvoorbeeld ook door het koppelen van de kermis aan de horeca en het winkelen. Tilburg kent nu een ladder-winkelinfrastructuur. We hebben ons laten vertellen dat het maken van een winkelrondje beter is voor de aantrekkelijkheid.”
Geen nieuwe bestuurslaag
Het delen van nieuwe gemeentelijke plannen voor winkelgebieden en het bestuurlijk afstemmen bij bovenregionale plannen past in de hechtere samenwerking die de afgelopen drie jaar is ingezet. “Daarvoor werd minder samengewerkt. We krijgen natuurlijk ook de complexere taken van de rijksoverheid erbij en soms worden we gedwongen om samen te werken, maar zaken als lokale economie of arbeidsmarkt stoppen niet bij de gemeentegrenzen. De wens is om met name samen te werken in dossiers en projecten. We creëren geen nieuwe bestuurslaag, maar gebruiken de zittende ambtelijke capaciteit. We werken alleen samen als het zo beter, goedkoper of efficiënter kan.”
Stap naar rechter
De afspraak naar de rechter te stappen als gemeenten en provincie er onderling niet uitkomen is een noviteit. “Natuurlijk wil je die stap voorkomen, maar de afspraak is gemaakt. We zitten regelmatig om tafel. Het is beter om te overleggen en afspraken te maken dan te wachten op een incident. We hebben wat dat betreft geleerd van de gebeurtenissen rond de geplande Mall bij Tilburg die er uiteindelijk na een referendum niet kwam.”
2 reacties
Voeg die van jou toe →Dat had een klein kind al kunnen bedenken en goed dat die shopping mol er niet is gekomen dan was dat weer miljoenen in de put gemikt! Die leegstand zal zich voortzetten nu er een bewustzijn is dat men wel gek moet zijn om je goede geldje in de put te gaan gooien in die dure winkels!! De Action is niet voor niks in opmars en de kringloopwinkels maken gigantische winsten .
Tilburg;”we hebben ons laten vertellen dat het maken van een winkelrondje beter is voor de aantrekkelijkheid”! Juist daar wringt de laatste jaren de schoen bij bestuurlijk en ambtelijk Tilburg. Men laat zich allerlei meningen al dan niet verwerkt in rapporten aanleunen en ontbeert een duidelijke eigen visie. Dit naar buiten leunen wordt nog eens extra gestimuleerd door de historische externe netwerken van onze ambtenaren en bestuurders, die blijkbaar ook niet verder komen dan hun eigen kennissenkring. Het zogenaamde minderwaardigheidscomplex van Tilburg wordt zo nog elke dag voortdurend gevoed door onze ” eigen” bestuurders en ambtenaren. Deze eigen creatieve en zakelijke onmacht leggen ze maar al te graag op het imago-bordje van Tilburg! Het wordt hoog tijd dat dit onnozel gedoe de kop wordt ingedrukt! Tilburg is een stad van hard werkende, zakelijke en creatieve mensen, die heel goed weten wat met de eigen stad te doen. Als men hier ambtenaar of bestuurder wil zijn, dan is de enige opdracht deze eigenschappen van Tilburg te exploreren en exploiteren!