Alles op alles om de nachttrein voor Tilburg te behouden

Fotobron: RTV ArnhemMaar liefst zes Tilburgse politieke partijen, PvdA, D66, CDA, VVD, VoorTilburg en TVP hebben in de raadsvergadering van maandag 15 december een voorstel (motie) ingediend omdat zij willen dat het college van Burgemeester en wethouders alles op alles gaan zetten om de nachtnet voor Brabant te behouden.

Mieke Heuvelmans, fractievoorzitter van D66: “Brabant is de tweede economie in Nederland . In de nachttrein zitten mensen die naar Schiphol gaan, mensen die van evenementen komen. Het kan niet zo zijn dat de grote steden in Brabant geen openbaar vervoer hebben in de nacht.”

De gemeenteraad van Tilburg heeft maandag 15 december unaniem ingestemd met de motie.

De nachttreinen tussen de Brabantse steden rijden vanaf eind 2015 nog maar tot 2.00 uur. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben dat besloten op een voorstel van de NS. De nachttreinen tussen tussen Eindhoven en Utrecht, Eindhoven en Rotterdam en Tilburg en Den Bosch rijden nu twee nachten per week (vrijdag en zaterdag) tot 4.00 uur. De provincie en de grote steden compenseren tot dusver het verlies van 429.000 euro per jaar dat de NS lijdt.

In december 2012 viel het besluit de nachttreinen tussen 2.00 en 4.00 uur weer te laten rijden. Dit was een breed gedragen, politieke wens van Provinciale Staten en de gemeenteraden. De provincie en de vijf grote gemeenten (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en Dordrecht) subsidiëren de kosten van deze treinen. De treinen rijden tot eind 2015 tot 4.00 uur ‘s-nachts.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant zijn met de vijf betrokken steden en met Provinciale Staten het gesprek gestart over de wijze van voortzetten van het nachtnet. Belangrijk is dat het nachtnet tot 2.00 uur is opgenomen in de nieuwe aanbesteding van NS. Tot 2.00 uur kost het de partners dus niets extra. Daarna wordt de rekening fors hoger, namelijk € 705.000 per jaar wanneer het huidige nachtnet wordt voortgezet. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant streven naar een besluit eind januari 2015.

 

Geef een reactie