Appelsien is winnares ‘Ontengelsen’

Actie voor meer Nederlands in centrum Tilburg 2 oktober afgesloten.

Vragen om witlof betekent bij groenten- en fruitspeciaalzaak Appelsien nog gewoon dat je een kilootje van de witte lekkernij krijgt. Met liefde.

Vandaar dat Rosa van Liere en haar partner door de PvdA-Tilburg op woensdag 2 oktober 2019 in het zonnetje werden gezet omdat ze consequent het Nederlands als voertaal in en op hun winkel gebruiken. Ze krijgt de prijs die die lokale afdeling van de PvdA begin dit jaar uitloofde in het kader van het ‘ont-Engelsen’ van onze winkelstraten.

“Ik vind het zelf ook vreselijk, al die Engelse termen in de Heuvelstraat en het centrum. Ik heb daar een hekel aan”, zegt de jonge onderneemster met een
brede lach. Sinds een jaar is ze eigenares van de winkel op de hoek van de Heuvelstraat en de Nieuwlandstraat, hartje stad.
Engels hanteren is in veel winkels in de stad nog steeds de ‘normaalste zaak’. Stefan van Aarle: “We hebben het in het bestuur van de Winkeliersvereniging en bestuur Ondernemersfonds besproken maar er is geen draagvlak om dit verder op te pakken”, aldus de voorzitter van het ondernemersfonds en de Tilburgse binnenstad-regisseur in het kernwinkelgebied.

De ludieke actie van burgerraadslid Hans Rube leidde dit voorjaar tot een stortvloed aan reacties van landelijke media en liefhebbers van de Nederlandse taal uit heel Nederland. Rube: “Wij dachten op een sympathieke en positieve manier Tilburg voor het voetlicht te halen. Door meer Nederlands op de etalageruit, en zelfs op te roepen tot het gebruiken van Tilburgse termen. In mijn gedachte vestig je daarmee meer de aandacht op jouw winkel dan met termen als discount en sale.”

Rosa van Liere: “Ik beheers zelf het Tilburgs niet goed. Maar inderdaad zou Slaoi meej aai meej juin meej erpel leuk zijn als reclameleus op onze etalage, maar wel goed gespeld dan!”, lacht ze.
Tilburgse winkeliers in het kernwinkelgebied bleken ook na herhaalde verzoeken vanuit de lokale PvdA niets te voelen voor het laten vallen van hun voorkeur voor Engelse termen bevestigt Van Aarle. “In de contacten die wij hebben met ondernemers kun je niets anders dan de conclusie trekken dat ondernemers andere prioriteiten hebben momenteel. Ketens werken er hoe dan ook niet aan mee omdat de communicatierichtlijnen vanuit het hoofdkantoor worden opgelegd. Ondernemers in het Dwaalgebied zijn geïnteresseerd maar ook daar zien ze meer in andere instrumenten om zichzelf op de kaart te zetten”, zo laat hij weten.

De ludieke prijs voor Appelsien werd woensdag 2 oktober uitgereikt. Omroep Brabant besteedt aandacht aan de actie, de stichting Taalverdediging gaat in een speciale uitgave over het ‘verengelsen’ van Nederland onder meer de Tilburgse actie belichten.

Geef een reactie