Maandag 11 maart 2019 is het totaal vernieuwde busstation aan de Spoorlaan feestelijk geopend. Na anderhalf jaar keert het busstation op Centraal Station Tilburg terug naar de vertrouwde plek aan de
Spoorlaan. De officiële opening vond plaats tijdens de eerste spits.
Wethouder Berend de Vries (wethouder Spoorzone gemeente Tilburg) gedeputeerde Christophe van der Maat gaven het officiële ‘startsein’ op het busstation nadat ze eerder lovende woorden hadden gesproken over het nieuwe busstation. Cristophe van der Maat: “Als Bredaenaar moet ik toegeven dat Tilburg steeds aantrekkelijk wordt, met de Spoorzone, Lochal en nu weer met het vernieuwde busstation”.
Een Arriva-bus met daarin wethouder Berend de Vries en gedeputeerde Christophe van der Maat doorbrak het aankomstlint. Daarmee was het busstation officieel geopend
Het nieuwe busstation heeft een moderne overkapping waaronder reizigers droog en comfortabel kunnen wachten op hun bus. Uniek is dat de benodigde energie voor de verlichting, het paviljoen en de
informatieborden wordt geleverd door de zonnepanelen op de luifel waarmee het project het eerste zelfvoorzienende busstation van Nederland is.Met de energie van de zonnepanelen worden o.a. de bankjes
verwarmd. Ook is er meer aandacht voor groen in het nieuwe ontwerp, het middenstuk is voorzien van planten en ook de directe omgeving op de Spoorlaan wordt in de nieuwe aanleg veel groener.Het busstation is er technisch op ingericht in de nabije toekomst elektrische bussen snel te kunnen opladen. Het duurzame karakter van het ontwerp door Cepezed architecten, uit zich verder in de robuuste en onderhoudsarme vormgeving. Zo voorkomen de strakke detaillering en een minimum aan hoekjes en randjes vervuiling. De met traanplaat afgedekte kabelgoot op de overkapping fungeert tevens als rondloop voor onderhoudspersoneel, dat zo eenvoudig kan schoonmaken of bijvoorbeeld verlichting kan vervangen.
De nieuwe overkapping laat overdag zonlicht door, al sta je er dan wel beschermd en is in de avond subtiel verlicht. Atelier Lek maakte een lichtplan dat reageert op de omgeving. Dieper in de nacht rijden er geen bussen meer en zijn er amper mensen. Op dat moment dimt de verlichting en als er mensen langs lopen gaat het lichtvolume weer omhoog.