Een van de raken van politici is het afleggen van werkbezoeken. Op bezoek gaan bij bedrijven en organisaties om met mensen in gesprek te gaan over wat hen nou zoals bezig houdt. In je eentje op werkbezoek gaan is best saai, vond Marcel Deryckere die namens het CDA Statenlid is in de provincie Brabant. Daarom nodigde hij 15 mensen uit die geïnteresseerd waren om mee te gaan.
Het werkbezoek leidde naar Oisterwijk. In oude industriële panden waar vroeger de de Koninklijke Leerfabrieken wereldfaam hadden vanwege de productie van runder- en kalfsleer én het in Oisterwijk uitgevonden lakleer, is volop nieuwe bedrijvigheid ontstaan. Sinds 2009 is de gemeente Oisterwijk eigenaar van de Leerfabriek en worden de panden opgeknapt, opnieuw ingericht en verhuurd aan tal van bedrijven en organisaties. Er zit een fotograaf met een studio, een koffiebranderij, een lunchroom, een dansschool en tientallen andere bedrijven en organisaties.Robèrt van Beckhoven, de enige persoon in Nederland die zowel de titel Meester Patissier als Meester Boulanger draagt en bekend is van het populaire TV-programma ‘Heel Holland Bakt’, heeft er een broodbakkerij met winkel en een enorm grote keuken waar workshops worden gegeven én de voorselecties plaatsvinden van de kandidaten voor ‘Heel Holland Bakt’.
Ook ‘VisitBrabant’ en Midpoint ‘House of Leisure’ zijn in de Leerfabriek gevestigd en beide organisaties, die zich met toerisme en recreatie in Brabant bezighouden gaven een presentatie over het werk dat er wordt verricht.
Vrijetijdseconomie (leisure) is een belangrijke economische sector in Brabant. Heleen Huisjes, directrice van VisitBrabant vertelde de groep dat 10% van de werkgelegenheid in Brabant in deze sector zit, waarbij de werkgelegenheid in 2015 zelfs met 8% is gegroeid. In het afgelopen jaar bezochten 800.000 mensen uit het buitenland de provincie en kwamen 2 miljoen mensen naar Brabant voor een bezoek van één dag.
VisitBrabant is een marketingorganisatie, die als doel heeft om Brabant te promoten als vakantie- en recreatieplek; in heel Nederland, maar ook in Vlaanderen en Duitsland. Onder andere via de website visitbrabant.nl, waar organisaties hun activiteiten kunnen bekend maken. Maar ook door elk jaar een thema te geven, zodat bedrijven en organisaties in de toeristisch sector – hotels, musea, attractieparken, et cetera – kunnen aanhaken. Zo werd 2015 het Van Gogh-jaar, is 2016 het Jheronimus Bosch-jaar en krijgt 2017 ‘design’ mee als thema.
Anders dan VisitBrabant richt Midpoint House of Leisure zich veel meer op het stimuleren en faciliteren van ondernemers in de vrijetijds-branche. Coen Schelfhorst vertelt met veel enthousiasme dat Brabant het imago moet krijgen van de meest gastvrije provincie van Europa. Hij heeft de Brabantse gastvrijheid laten onderzoeken om er achter te komen wat dat dan is. De (korte) conclusie hieruit is, dat de Brabander erg trots is op zijn omgeving en daar erg graag over vertelt. De functie ‘Ask a local’ (vraag het een inwoner) op de website van VisitBrabant komt voort uit deze conclusie.
‘House of Leisure’ ondersteunt ondernemers met kennis, het helpen ontwikkelen van bedrijfsplannen en faciliteren van innovatieve ideeën, door het ontwikkelen van een ‘bidbook’ met mogelijkheden en door het organiseren van workshops en netwerkbijeenkomsten.
Het doel is dat er in 2025 maar liefst 20 miljoen bezoekers naar Brabant komen en dat deze mensen tezamen in ieder geval 1,5 miljard euro besteden in Brabant. Ook zullen er tegen die tijd 15.000 bedden moeten zijn waar toeristen het gehele jaar rond kunnen overnachten. Coen Schelfhorst helpt zelf ook mee om dit laatste doel te realiseren door nog deze maand een nieuw hotel te openen.