Site pictogram Tilburgers.nl

Clarissenhof: raad lovend over plan, nieuwe parkeergarage nog onder de loep

clarissenhof impressieJe loopt het station uit, zwaait naar een bekende en bedenkt dat je straks samen nog even een drankje gaat doen. Binnen een minuut stap je uit de stadsdynamiek de rust van Clarissenhof binnen. Een zeer groene buurt, met hofjes, straatjes en poortjes, die refereren aan de historische achtergrond van de plek. Iedere keer weer ben je verrast over deze bijzondere en idyllische woonplek, zo dicht bij de actie van de Tilburgse spoorzone en binnenstad. Je bent thuis. Clarissenhof combineert de verstilde sfeer van een kloostertuin met het gemak van de stad.

Met deze sfeerschets worden de toekomstige bewoners van de Spoorzone lekker gemaakt om een woning in het te bouwen Clarissenhof te gaan kopen of huren. Het woonbuurtje is gepland aan de noordzijde van het spoor, ingeklemd tussen de Burgemeester Brokxlaan en de Lange Nieuwstraat en tussen woongemeenschap de Medeklinkert en de Fraterstraat.

clarissenhof locatieBewoners van de wijk Theresia zien dat echter heel anders en drie van hen waren maandagavond 23 februari naar de vergadering van de commissie Vestigingsklimaat gekomen om de raadsleden hierover te vertellen. Een bewoonster van de Medeklinkert was er tot haar schrik achter gekomen dat de grote tuin met fruitbomen, die achter de Medeklinkert ligt en waar de bewoners al 35 jaar van genieten, voor meer dan de helft gaat verdwijnen. Noch hun verhuurder Wonen Breburg, noch de gemeente had de moeite genomen om de bewoners hiervan op de hoogte te brengen. De andere twee buurtbewoners hadden vooral veel bezwaren tegen de bouwhoogtes en het feit dat er een 22 meter hoge parkeergarage wordt bijgebouwd om minimaal 400 auto’s van de toekomstige bewoners te stallen.

De coalitie-partijen D66, GroenLinks, SP en CDA lieten zich lovend uit over het plan, hoewel het jammer was voor de bewoners van de Medeklinkert, die er behoorlijk op achteruit gaan in hun woongenot. Dat zij niet op de hoogte waren gebracht hierover, was nog wel een storend punt. Bart van de Camp (SP) raadde aan om eens alle ambtenaren op een cursus communicatie te sturen. Ook het feit dat slechts 61 van de 175 bomen in het gebied mogen blijven staan, werd door niemand een bezwaar gevonden, met uitzondering van Bea Mieris (PvdA) die zich hardop afvroeg hoe groen deze groene wijk dan zou worden en of er nieuwe bomen voor terug zouden komen.

Mario Jacobs - GroenLinks
Mario Jacobs – GroenLinks

Bewoners en raadsleden, zowel van de coalitie als de oppositie, vonden elkaar wel op het  bezwaar tegen de hoogte van de parkeergarage en wilden dat wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) nog eens zou onderzoeken wat het gaat kosten om deze garage (deels) ondergronds te bouwen. Dat dit een stuk duurder uit zou gaan vallen is te verwachten, maar hoe veel duurder is nog de vraag. Frank van den Hoven (LST) gaf op voorhand aan dat hij daar wel extra geld voor over had, al was voor hem de noodzaak van een nieuwe parkeergarage nog niet aangetoond, aangezien de Knegtel-garage er niet erg ver vandaan ligt.

Ten slotte wilde Cécile van Berkel (CDA) graag weten of het niet te gevaarlijk is dat een deel van de wijk binnen de gevarenzone van het spoor komt te liggen, in verband met mogelijke ongelukken met transporten van gevaarlijke stoffen over het spoor. Mario Jacobs legde uit dat die gevarenzone alleen telt voor mensen die niet zelfredzaam zijn bij calamiteiten, zoals kinderen en zieken. Daarom mogen er geen basisscholen of verzorgingshuizen zo dicht bij het spoor worden gebouwd, maar wel woningen en scholen voor middelbaar en hoger onderwijs. “Wat dan zelfredzaamheid betekende?” Mario Jacobs: “Dat is als je zelfstandig de deur uit kunt rennen.”

Mobiele versie afsluiten