Een groen Koningsplein met zes woontorens van 40 tot 70 meter hoog, het gehele gebied van de Schouwburg tot de Piusstraat één plein: een ‘forum’ geheten, een flinke hap uit de Cityring, zodat het een Cityhoefijzer wordt: Cityring 2.0 en water door de Koopvaardijstraat.
In grote lijnen en schetsen is dat het idee dat maandagmiddag 18 maart 2019 werd gepresenteerd aan een gezelschap van raadsleden, door ambtenaren, architecten, stedebouwkundigen, wethouder Mario Jacobs en vastgoedeigenaren Amvest en TBV Wonen. De flats van TBV wonen en Amvest, die nu tussen de Piusstraat en het Koningsplein staan, gaan weg. Daarvoor in de plaats komen op het Koningsplein zes woontorens met ruim groen er omheen.
De gehele ruimte van de schouwburg tot de Piusstraat wordt één plein, met grote monumentale bomen en alle ruimte voor de markt, evenementen, de Tilburgse Kermis en dergelijke. De parkeergarage Emma blijft bereikbaar voor auto’s, maar die moeten dan wel heel rustig over het plein rijden. Een andere mogelijkheid is, dat de parkeergarage bij Louis Bouwmeesterplein wordt uitgebreid.
Bijzonder hierin is, dat de vroegere tuin met waterpartij in ere wordt hersteld voor het paleis, op het huidige Willemsplein.
De Cityring zoals die nu is, houdt op te bestaan. Terwijl de experimenten met het veiliger maken van de Cityring nog aan de gang zijn, is al duidelijk dat 50 à 60% van het autoverkeer op de Cityring helemaal niet in de Binnenstad hoeft te zijn, maar deze route alleen gebruikt om van de ene Ringbaan naar de andere ‘door te steken’.
Mario Jacobs: “Tot nu toe blijkt dat het verlagen van de snelheid naar 30 Kilometer per uur slechts een vermindering van 15% aan verkeer oplevert en het wegnemen van één rijstrook slechts 30%. Alleen een ‘knip’ in de Cityring levert een vermindering op van 50% en zorgt ervoor dat alleen bestemmingsverkeer gebruik maakt van de Cityring.
Een lang gekoesterde wens van veel Tilburgers is om de Piushaven door te trekken naar de Binnenstad, via de Koopvaardijstraat. Daarom zijn in de schetsen hiervoor twee varianten opgenomen: een volledige gracht door de Koopvaardijstraat waarin ook kleine jachtjes kunnen varen en aanmeren, of een veel smallere ‘sloot’ die in de Piushaven uitmondt.
Of deze schetsen allemaal werkelijkheid zullen worden, is nog zeer de vraag. In april 2019 zal eerst het College van Burgemeester en Wethouders een besluit nemen om de plannen verder uit te werken. Vervolgens wordt er een verdere uitwerking gemaakt, ook in samenhang met de wijken en wegen er omheen en wordt uitgezocht hoe en in welke volgorde plannen zouden kunnen worden uitgevoerd.
Pas in november 2019 neemt de gemeenteraad een besluit over de eerste stappen. Naar schatting zal het gehele project zo’n 10 tot 15 jaar gaan duren.
2 reacties
Voeg die van jou toe →Daar zijn we mee klaar op de ringbaan! Nog meer verkeer, was het iedere dag maar voetballen op TV!
Top top top, veel belovend! Komt zeker ten goeden van de leefbaarheid van het gebied. Misschien ook kijken naar een vorm van verticale vergroening? De nieuwe manier van stedelijke vergoening 😉