Site pictogram Tilburgers.nl

De Ja-sticker verliest zijn werking met de komst van ‘City’

Foto: John Geerts

Je neemt een stapel reclamefolders, schrijft er een paar bladzijden ‘onafhankelijke inhoud’ bij – bijvoorbeeld de gemeentepagina – slaat er een nietje doorheen en je hebt een huis-aan-huisblad.

Op deze manier omzeilen H-A-H Retail en uitgeverij Trusted Media van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer van het tijdschrift ‘City’ in Amsterdam de Ja-sticker. En binnenkort ook in Tilburg.

In de gemeente Tilburg is immers sinds 1 januari 2020 de Ja-sticker ingevoerd, waardoor reclamefolders alleen nog bezorgd mogen worden bij huishoudens die met deze sticker op de brievenbus te kennen geven daar prijs op te stellen. Huis-aan-huisbladen mogen nog steeds overal worden bezorgd, behalve bij mensen die de aloude Nee-nee sticker op hun brievenbus hebben geplakt.

Foto: John Geerts

Met dit ‘opt-in’-systeem wil de gemeenteraad de grote hoeveelheid papierafval verminderen en daarmee het milieu sparen. En tegelijkertijd: ook het verdwijnen van de Tilburgse Koerier zal een afname van het papierafval met zich meebrengen Maar waarschijnlijk wordt dit effect teniet gedaan door de komst van magazine ‘City’.

Tilburgers die nog steeds liever geen reclame ontvangen, ook niet als er een nietje doorheen zit, zullen nog steeds de nee-nee sticker hiervoor nodig hebben.

Foto: John Geerts

Gemeenten zijn verplicht om bekendmakingen en andere gemeentelijke informatie gratis aan alle inwoners te verspreiden. Voorheen deed ze dat via de Tilburgse Koerier, en sinds het verdwijnen van dit blad via het Weeknieuws van de Persgroep. Ondertussen heeft er een aanbesteding gelopen voor het mogen publiceren en verspreiden van de gemeentepagina, waarvoor ook ‘City’ heeft kunnen meedingen. Voor uitgevers is dit lucratief omdat daarmee een vast budget verdiend wordt.

Mobiele versie afsluiten