De Makaraba Match

Creativiteits-boost voor de Oranjesupporter:

Een expositie van Nederlandse en Zuid-Afrikaanse voetbalhelmen tijdens het WK voetbal.

11 juni t/m 11 juli, VVV Nieuwlandstraat 34, Tilburg

(foto: Sander van Bussel)

Makaraba, een Zuid Afrikaanse Folklore

Genoeg van de Vuvuzela? Hier is de Makaraba!, een uitbundig versierde helm die in Zuid Afrika door voetbalsupporters gedragen wordt. Iedere Makaraba is handgemaakt en uniek en weerspiegelt de creativiteit van de drager. De Makaraba wordt door supporters gemaakt door uit een plastic bouwhelm vormen en letters te snijden en hem met de hand te beschilderen. Deze prachtige folklore prikkelt de creativiteit enorm: iedereen kan tenslotte zelf een Makaraba maken!

Creativiteit vs. Merchandise

De Nederlandse fan kan nog veel leren van de Zuid-Afrikaanse Makaraba-traditie.

Oranje-supporters dossen zich vooral uit met gesponsorde oranje producten, het Brul-Tshirt en de Pletterpet zijn daar voorbeelden van. Creativiteit is daarmee soms ver te zoeken.

De Makraba Match is een expositie van 11 Zuid-Afrikaanse Makaraba-supportershelmen en 11 Makaraba’s door Nederlandse kunstenaars gemaakt.

Voor deze expositie komt er een selectie van 11 Zuid-Afrikaanse Makaraba’s naar Nederland. Een deel van de selectie is uit de privéverzameling van Steven Sack, director of Culture, Johannesburg.

11 Nederlandse kunstenaars worden gevraagd om zelf een helm te maken, met de ambachtelijke technieken uit Zuid Afrika, en hem met de hand te beschilderen. Zo is er bijvoorbeeld een ‘Pater Familias’ helm te zien, een ‘vetkuifhelm’, de ‘helm van de innerlijke tweestrijd’, een ‘TV-Control-King-helm’ en een ‘big brain’ helm.

Alle 22 helmen zullen tijdens het WK te zien zijn in de expositieruimte van de VVV aan de Nieuwlandstraat. Zo ontstaat er een Match tussen Zuid-Afrikaanse voetbal folklore en Nederlandse kunst en design. In de expositie is ook een filmpje te zien met een praktische handleiding hoe je zelf een Makaraba kunt maken.

De Makaraba Match is een project van kunstenaar/ ontwerper Sander van Bussel (o.a. Tilburg CowBoys, Ambassade van het Hoofdhanglied) i.s.m. Stadspromotie Tilburg , Cultural Development Trust (Johannesburg) en Mundial Productions.

Veiling voor goed doel

Onderdeel van de expositie is een veiling op 18 juni van de Nederlandse kunst-helmen. De opbrengst van deze veiling komt ten goede aan Imbali, Visual Illiteracy project. www.imbali.org.za

Match

Match kun je op twee manieren uitleggen: een wedstrijd; met twee teams , maar ook Match in de betekenis van ‘bij elkaar passen’ en ‘gaat goed samen’. De eerste betekenis verwijst natuurlijk naar de herkomst van de helm; voetbal, de tweede betekenis geeft richting aan de expositie: de Zuid-Afrikaanse folklore is de inspiratiebron, en de Nederlandse helmen een eerbetoon aan dit prachtige stuk beeldcultuur. Daarmee is het een Match van uitwisseling en samenkomst tussen beide landen.

Makaraba Match

11 juni t/m 11 juli VVV Tilburg, Nieuwlandstraat 34

Openingstijden

maandag: 13 tot 18 uur

dinsdag tot en met vrijdag: 9.30 tot 18 uur

zaterdag: 10 tot 16 uur

Deelnemende kunstenaars: Jeroen de Leijer, Peter Pontiac, Luuk Bode, Stephan de Weert, Ivo van Leeuwen, Jan de Bie, Martijn de Boer, Nine Fluitsma, Studio Smack , Cynthia Dekeyser en Sander van Bussel.

Geef een reactie