De Pont museum in Tilburg heeft in november 2022 een belangrijke aankoop gedaan uit de tentoonstelling ‘Time Changes Everything’ van de IJslandse kunstenaar Ragnar Kjartansson: de grootschalige video-installatie No Tomorrow (2022), zijn meest recente werk. Het is het vierde werk van Kjartansson in de collectie van het museum.
No Tomorrow kan met recht een publiekslieveling genoemd worden en blijkt voor velen een bijzondere ervaring, ook al is die moeilijk onder woorden te brengen. De kunstenaar plaatst de bezoeker midden in een arena van zes grote videoprojecties waarop acht in spijkerbroek en wit T-shirt geklede ballerina’s een ijle performance uitvoeren. De dansers omcirkelen de toeschouwers en betoveren hen als hedendaagse sirenen met hun bewegingen, muziek en zang die in elkaar overvloeien. Het lied dat zij vertolken bestaat uit een collage van tekstfragmenten over liefde en erotiek van de klassieke dichteres Sappho en de achttiende-eeuwse schrijver Vivant Denon.
Ragnar Kjartansson legt zelf uit: “In ‘No Tomorrow’ spelen we met klassieke motieven uit de westerse cultuur in een poging een nieuwe manier van muziek maken te ontwikkelen.De muziek komt voort uit de bewegingen van de dansers. Via een 30-kanaals geluids-en 6-kanaals video-installatie ontvouwt zich dit proces voor het oog van de toeschouwer.”
Ragnar Kjartansson werkte voor deze immersieve video-installatie samen met choreografe Margrét Bjarnadóttir, componist Bryce Dessner en de dansers van de Iceland Dance Company. De installatie is als onderdeel van de overzichtstentoonstelling van Kjartansson nog tot en met zondag 29 januari 2023 te zien in De Pont.
Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur van De Pont: “Ragnar Kjartansson combineert in zijn oeuvre een diep romantisch verlangen met een aanstekelijke dosis humor en ironie. Hij creëert spanning tussen het banale en het sublieme, tussen spel en werkelijkheid. Daarbij weet hij als geen ander onze ervaring van tijd te manipuleren.Tijd verandert alles, het verandert ons perspectief en onze emoties. En als je de tijd maar lang genoeg weet op te rekken door scènes schier eindeloos te herhalen, zoals Ragnar in zijn werk, lijken we er zelfs van los te komen.”
Recente reacties