Site pictogram Tilburgers.nl

De Tilburgse Koerier: Afscheid van een weekblad

Als u de Tilburgse Koerier straks van de mat opraapt, of misschien heeft u dat al gedaan, bedenkt u zich dan dat het de allerlaatste keer was.

Na 63 jaar moet Tilburg afscheid nemen van de vertrouwde huis-aan-huiskrant, die bij iedereen over de vloer kwam. De Tilburgse Koerier stopt. Voorgoed.

Uitgever Joost de Beer legt op de website van de Tilburgse Koerier uit, dat deze gratis krant al die jaren heeft kunnen leven van de advertentie-inkomsten van ondernemers. Maar aangezien deze advertenties al jarenlang steeds minder worden, is het niet langer mogelijk om de Koerier in stand te houden.

Citaat van Joost de Beer: “Publiciteit gebeurt steeds meer via social media en daarmee slinkt de inkomstenbron voor de gratis huis-aan-huisbladen. Samen met steeds stijgende kosten en groeiende problemen met betrekking tot bezorging zorgt dit voor een neergaande spiraal die naar mijn mening onomkeerbaar is.”

Jos de Beer richtte de Tilburgse Koerier op 8 maart 1957 op als zelfstandige uitgave, wat de krant altijd gebleven is. In 1992 werd zoon Joost de Beer directeur van het bedrijf. Destijds begon het blad met een oplage van 28.500 exemplaren. Anno 2019 bedroeg de oplage 86.000 exemplaren per week.

Mobiele versie afsluiten