In februari 2010 werd de speciale parkeerplaats met busvoorzieningen aangelegd bij wijze van proef. Bezoekers konden hier hun auto parkeren en met de bus verder reizen naar het centrum. Dit kostte slechts 2 euro per auto-gezelschap.
Maar reeds na 9 maanden werd de pilot afgebroken ondanks afspraken dat het een proef zou zijn voor drie jaar. Met steun van onder andere GroenLinks en de PvdA die beide deel uitmaakten van de coaltie.
Volgens GroenLinks was het Transferium gesaboteerd door de Gemeente Tilburg, omdat de gemeente een reclamebord voor de parkeergarages in het centrum pal voor het Transferium had laten plaatsen. Eind 2010 moest de gemeente Tilburg 52 miljoen euro bezuinigen en het Transferium werd in deze bezuinigingsronde voortijdig verwijderd.
Wat een fiasco was dat! Misschien moet men eens gaan kijken in andere steden en zien hoe het wél moet. Bijvoorbeeld in buurstad Eindhoven. Wat ging hier mis? Eigenlijk moet zo’n transferium direct gelegen zijn bij de snelweg en middels perfecte bewegwijzering worden aangegeven. Mensen moeten worden gestimuleerd naar zo’n transferium te rijden. Cruciaal is ook het transport tussen het transferium en het centrum van de stad. Niet een klein buurtbusje dat af en toe op de stoep wat verdwaalde reizigers oppikt, maar een fatsoenlijke bus connectie. En dat is een frequente verbinding in degelijk materiaal dat zowel in de bus als bij de halte accurate reisinformatie toont. Vergeet ook niet een handig betaalsysteem bij de halte(s) en in het centrum, dus geen gedoe bij de chauffeur! Tegelijkertijd moet het parkeren in de binnenstad worden ontmoedigd. Dat betekent dus het einde van die lage parkeertarieven in de Tilburgse binnenstad. Ik hoop dat ze ervan geleerd hebben.