De commissie ‘Bestuur’ van de Tilburgse gemeenteraad besprak op maandag 27 juni de nieuwe visie op de dienstverlening van de gemeente. De oude visie dateerde van 2007, toen digitale communicatie nog veel minder gangbaar was.
Citaat: Klanten (burgers, bedrijven en instellingen) verwachten steeds meer van hun gemeente. Zij zoeken steeds meer zelf hun weg. Dat merken we in het toenemende gebruik van bijvoorbeeld www.tilburg.nl en social media.
De toename van het aantal innovatieve technologische toepassingen zorgt voor een andere manier van communiceren met een klant: snel, eenvoudig en direct. We groeien naar een dienstverlening waarbij de klant meer dan vroeger centraal staat en waarbij beleving een steeds belangrijkere rol gaat spelen. (Visie op Dienstverlening 2016 – 2020; ‘The Next Level)
Raadsleden van de SP en VSP wezen er nog op dat nog steeds 10% van de burgers – en met name ouderen – digibeet is, maar sinds de heropening van de Stadswinkels is dat geen reden meer om de digitale weg volledig op te gaan.
Dit geldt echter niet voor de burgers die bij de afdeling Werk & Inkomen aankloppen voor een bijstandsuitkering, volgens wethouder Erik de Ridder. Deze mensen zijn “zelf verantwoordelijk voor hun dossier” en dus is printen of kopiëren bij Werk & Inkomen niet mogelijk. Deze burgers zijn aangewezen op de Albert Heijn of een copyshop, getuige het debatje hierover tussen de wethouder en commissielid Bram Thewissen van VoorTilburg.
2 reacties
Voeg die van jou toe →Voor een gedeelte is de digi-gemeente kostenbesparend, en dat is op zich een goed ding. Maar niet iedereen kan hierin mee. En anderen mensen jaagt het op kosten die ze er maar heel moeilijk bij kunnen hebben. De burger heeft vaak genoeg nogal wat noten op de zang, maar er zijn echt gevallen dat de gemeente ze toch tegemoet zou moeten komen.
Innovatieve technologische toepassingen veranderen de communicatie, maar dit betekent niet dat daarmee de burger meer centraal komt te staan. Hetzelfde geldt voor de beleving, omdat de moderne communicatie steeds minder “persoonlijk” wordt. De techniek van de communicatie stijgt in dominantie, zodat de gebruiker (burger) zich in allerlei bochten moet wringen om daaraan te kunnen voldoen. De digibeet is nu al afgehaakt en de digikunner zal steeds meer persoonlijke aversie gaan ervaren. Voorbeelden te over bij de overheid en bij de klantrelaties vanuit het bedrijfsleven. Dit probleem neemt met name bij de lokale overheid extra toe, omdat deze steeds meer via de regierol aan het opschuiven is richting de attitude van de rijksoverheid. Daarmee neemt de afstand tot de burger almaar toe. Alle decentralisaties vanuit het Rijk worden steeds meer een kopie van het rijkshandelen. De pragmatiek van het zelfdoen dicht bij de burger komt te vervallen door de overmaat aan uitbesteden aan derden met alle gevolgen van dien! De techniek in de vorm van marktwerking maakt van de burger eerder een nummer dan een belangrijk aanspreekpunt! Het meer centraal stellen van de burger is eerder op z’n retour dan gegroeid, ondanks alle mooie en overbodige beleidsnota’s!