Waarom pak je wel of juist niet de fiets naar het werk, of naar school? Welke zaken spelen bij die keuze allemaal een rol? En kan die keuze worden beïnvloed? En waarmee dan? Om op dit soort vragen een eerste antwoord te krijgen wordt iedereen die vaak, wel eens of juist nooit met de fiets gaat in de omgeving van de toekomstige Hart van Brabantroute gevraagd de enquête in te vullen.
De enquête is te vinden op de website surveymonkey.com/Fietsend naar-het-werk en sluit op 1 november.
De gemeenten in de regio Hart van Brabant, waar Tilburg onder valt, willen te weten komen waarom mensen wel of niet (vaak) naar het werk fietsen. En welke knelpunten ze daarbij ervaren. Zodat in de toekomst de juiste maatregelen kunnen worden genomen om het fietsen naar het werk te bevorderen.
Met de Hart van Brabantroute (eerder ook wel Leisure Bike Lane genoemd) wil de regio en de provincie een hoogwaardige en snelle fietsverbinding aanleggen tussen het station Tilburg, langs de weg Tilburg -Waalwijk naar het regionaal bedrijventerrein ten noorden van de A59.
De eerste delen van de snelfietsroute zijn al aangelegd (vooral in Waalwijk) en de komende jaren zullen de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand en Tilburg het overgrote deel van de route zo aantrekkelijk mogelijk maken voor fietsers. Ook de snelfietsroutes Waalwijk – ‘s-Hertogenbosch en Tilburg – Breda zijn in voorbereiding. De regio en de provincie streven met de aanleg van deze routes naar een hoogwaardig fietsnetwerk van snelle verbindingen tussen woon- en werklocaties.
Behalve in de regio Hart van Brabant wordt een soortgelijk onderzoek op hetzelfde moment ook gehouden in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Binnen het Europese project CHIPS (Cycle Highways Innovation for smarter People transport and Spatial planning) trekt de regio Hart van Brabant samen op met de Academie voor Stedebouw, Logistiek en Mobiliteit (NHTV) in Breda.
In internationale samenwerking wordt de komende drie jaar onderzocht hoe snelfietsroutes in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt kunnen worden en welke maatregelen mensen stimuleren om met de fiets naar het werk (en school) te laten gaan.
1 reactie
Voeg die van jou toe →voor een fervent fietser is de enquête moeilijk in te vullen. Men gaat er vanuit dat je niet fietst