
Een fietsenstalling van 160 meter lang, twee etages hoog, met 111 glaswanden en een groen, sedum dak. “Hoe duurzaam wil je het hebben?” vraagt de bouwmanager van Dura Vermeer, die verantwoordelijk is voor de bouw van de mega-fietsenstalling van ProRail en NS in Tilburg centrum. “Zeker ook nog gasloos?” grapt een collega.

Het is inderdaad een indrukwekkend bouwwerk. Als de bewaakte fietsenstalling in de herfst van 2020 klaar is passen er 4.000 fietsen in, ook die met een transportrekje en bredere banden en bakfietsen. Treinreizigers kunnen hun fiets er de eerste 24 uur gratis stallen; pas als de fiets langer blijft staan, moet er voor worden betaald.
En net als de fietsenstalling in de Heuvel heeft deze stalling straks vlakke ‘roltrappen’, zodat het makkelijker is om de fiets naar de eerste verdieping te brengen. En vanuit de fietsenstalling stap je straks zo perron 4 op, dat ter zijner tijd ook in gebruik zal worden genomen.
En als deze fietsenstalling klaar is, wordt alle materieel verplaatst naar de andere kant van het spoor, waar een soortgelijke fietsenstalling zal worden gebouwd. Deze zal eveneens plaats bieden aan 4.000 fietsen en zal eind 2021 klaar zijn.
Recente reacties