Fietstunnel Stappegoorweg onder Ringbaan Zuid in 2019

Naar aanleiding van een motie (voorstel) van Bea Mieris, raadslid voor de PvdA, is onderzocht of er een fietstunnel kan worden gebouwd in de Trouwlaan – Stappegoorweg, onder de Ringbaan Zuid door. Deze kruising, waar het autoverkeer op de Ringbaan Zuid 70 kilometer per uur rijdt, staat op de derde plaats van gevaarlijke kruisingen.

De raadscommissie ‘Leefbaarheid’ reageerde in de vergadering van maandag 29 mei 2017 zeer positief op de uitwerking van het voorstel, waarmee wethouder Mario Jacobs voorstelt om deze fietstunnel inderdaad aan te gaan leggen.

Op het moment steken per dag al 5.800 (brom-)fietsers ter hoogte van de Trouwlaan en de Stappegoorweg de Ringbaan Zuid over. Ter hoogte van de Tatraweg steken per dag 4.600 (brom-)fietsers over. Daarmee behoren beide locaties qua fietsverkeer tot de drukste locaties van de stad en zijn de beide locaties de drukste punten waar fietsers de Ringbaan oversteken. Met de komst van de nieuwbouw van Fontys, het Vakcollege, een grote supermarkt en de woningbouw van Willemsbuiten en Zuiderpark zal het aantal fietsers nog zeker met 20% gaan toenemen in de jaren tot 2030.

Het liefst zou de raad ook een fietstunnel aangelegd zien bij de Tatraweg – Winkler Prinsstraat. Maar dit blijkt niet mogelijk doordat er te weinig ruimte is om daar een fietsonderdoorgang met voldoende doorzicht te maken. Daar zou alleen een tunnel met een knik kunnen worden aangebracht en een tunnel met knik wordt door gebruikers en bewoners als sociaal veilig worden beleefd. En bovendien zit daar onder de grond het riool in de weg. Deze kruising krijgt wel een aanpassing, zodat deze overzichtelijker wordt. De voorbereidingen voor deze aanpassing zijn inmiddels begonnen.

Nadat de gemeenteraad over dit plan heeft gestemd, moet er nog veel gebeuren voordat de fietstunnel kan worden aangelegd. Het maken van een voorlopig ontwerp, overleggen met bewoners en belanghebbenden, het uitvoeren van extra onderzoeken, het maken van een definitief ontwerp en het aanbesteden duren bij elkaar ongeveer twee jaar. Daarom kan de aanleg op z’n vroegst pas in 2019 beginnen.

De kosten worden geschat op €4 miljoen en de Provincie Brabant heeft inmiddels het verzoek ontvangen om hiervan de helft te betalen.

Op zich is deze kruising niet echt gevaarlijk te noemen, maar, wachten en alsnog oversteken bij oranje, zelfs bij rood licht, dat is gewoon gevaarlijk te noemen! Dat de politie hier weinig aan zal kunnen doen, ook niet aan de fietsers die zelfs een stukje ringbaan nemen om ergens eerder te zijn, dat is gevaarlijker te noemen. Maar wel begrijpelijk, de politie is hier nu eenmaal niet voor.

Geef een reactie