FNV Bondgenoten opent meldpunt werkverdringing in het stads-, streek- en taxivervoer

FNVHet aantal vrijwillige buschauffeurs in het openbaar vervoer stijgt. Inmiddels is landelijk meer dan 10 procent van de chauffeurs een vrijwilliger. De meeste chauffeurs zijn gepensioneerden. Ze werken vaak in landelijk gebied, waar onrendabele streekbuslijnen zijn opgeheven. In plaats daarvan komt meestal een buurtbus die wordt gereden door vrijwilligers.

FNV Bondgenoten is niet blij met deze inzet van onbetaalde vrijwilligers of uitkeringsgerechtigden in het stads-, streek- en (contract)taxivervoer. Volgens de bond verdringen ze betaalde krachten. “Betaalde chauffeurs belanden in het ergste geval in de WW of in de bijstand”, zegt bestuurder Ed van Eijbergen. “Dat kan nooit de bedoeling zijn.”

Dit is reden voor het FNV Bondgenoten om de strijd aan te gaan tegen deze toenemende verdringing van betaalde banen in het stads-, streek- en taxivervoer. Hiervoor heeft de bond halverwege vorige maand een special OV-Meldpunt Werkverdringing geopend en roept alle leden en niet-leden op om voorbeelden van deze vorm van werkverdringing te melden.

Wat een geweldige aktie van het FNV want in zowat heel Tilburg worden alle buurtbussen zowat bemand door deze vrijwilligers.

Alleen een ding dat ik niet begrijp waarom doen ze dit ook niet voor de zorgsector ook hier neemt dit verdringen van reguliere arbeidsplaatsen hand over hand toe.

Buurtcenta, plantsoenonderhoud, eigenlijk wordt in Nederland zo’n beetje alles omgezet naar vrijwilligerswerk.

Ik hou dan ook mijn hart vast na 1 januari 2015 wanneer elke bijstadsgerechtigde dit voormalige reguliere werk moet gaan overnemen.

Dus zou het FNV willen advisren om dit voor alle werk verdinging te gaan doen zo’n meldpunt

Geef een reactie