Gemeente kiest Centric oplossing voor sociaal domein

De gemeente Tilburg verzorgt haar dienstverlening in het sociaal domein vanaf deze week met een nieuwe software oplossingen van Centric.

Al op 21 maart 2016 ondertekenden Michel Wolters Afdelingshoofd Personeel, Organisatie & Informatisering van gemeente Tilburg en Centric-directeur Noor Ferket een voorlopig contract. Na een intensief implementatietraject (een periode om het systeem in te voeren) en de geslaagde omzetting van het werksysteem, volgde eind december 2016 de definitieve start. Het getekende contract heeft een zevenjarige looptijd, met vier verlengingen van twee jaar.

Behalve voor ondersteuning in het sociaal domein heeft de gemeente Tilburg ook Centric-systemen in gebruik voor onder meer burgerzaken en belastingen. Centric en de gemeente Tilburg werken al lange tijd op diverse terreinen nauw samen aan verdere verbetering van de dienstverlening.

De gemeente Tilburg heeft nu ook uitgebreide functionaliteit voor de domeinen (werkgebieden) Werk, Inkomen en Zorg ingekocht, inclusief Centric Kennissystemen, Snelbalie en een groot aantal aanknopingspunten voor de uitwisseling van verplichte gegevens aan andere organisaties in het sociaal domein. Tilburg ondersteunt haar inwoners op het gebied van participatie, inkomen, minima, jeugd, leerlingenvervoer en Wmo. Behalve voor de eigen inwoners voert  de gemeente Tilburg ondersteuningstaken uit voor acht omliggende gemeenten, zoals jeugdzorg voor de regio Hart van Brabant.

De gemeente Tilburg koos hiermee voor een integrale standaardoplossing van Centric die zichzelf al bij een groot aantal andere gemeenten in de praktijk heeft bewezen. En daarnaast nauw aansluiten bij de hoge ambities van de gemeente op het gebied van snelle, betrouwbare en digitale dienstverlening aan burgers in de regio. Voordeel voor de medewerkers is dat zij nu nog maar in één systeem werken en in het beslissingsproces volledige ondersteuning krijgen van de Centric Kennissystemen. Met deze totaaloplossing biedt de gemeente Tilburg haar inwoners een samenhangend ondersteuningsaanbod voor het sociaal domein.

Het Portaal voor het Sociaal Domein realiseert voor de gemeente Tilburg zowel een verbetering van de dienstverlening als een besparing:

  • Doordat burgers zelf specificaties kunnen opvragen hoeft de gemeente deze niet te printen en te versturen. Dit kan een forse besparing in de uitvoeringskosten opleveren.
  • Burgers kunnen zelf zonder tussenkomst van een professional online persoonlijke gegevens inzien en acties uitvoeren, dit levert voor de gemeente een forse administratieve lastenverlichting op.
  • Burgers hebben snel en eenvoudig toegang tot hun persoonlijke gegevens. De informatie is 24/7 bereikbaar, wat zorgt voor kortere lijnen tussen burgers en de gemeente.

Via DigiD krijgen de burgers op een veilige manier toegang tot hun eigen omgeving. Doordat Centric het Portaal samen met gemeenten en burgers ontwikkelt, is het resultaat een optimale gebruiksvriendelijkheid die snel een eenvoudig is. Daarnaast heeft degemeente geen omkijken meer naar het beheer: Centric stelt de beveiligde omgeving via internet beschikbaar.

Over de implementatie is Peter de Punder, projectmanager dienstverlening bij de gemeente Tilburg is erg te spreken: “Centric heeft de overstap uitstekend begeleid. Dat geeft vertrouwen voor onze verdere samenwerking!”

Ook de uitgebreide koppelvlakken op basis van open standaarden waren een belangrijk punt in de overweging. “Die koppelvlakken vergemakkelijken straks het zaakgericht werken en het aansluiten van diensten waarmee inwoners online zelfstandig hun aanvragen afhandelen.” volgens Peter de Punder.

Geef een reactie