Vorige week heeft GroenLinks Tilburg een bezoek gebracht aan de pedagogisch medewerkers van kindercrèche Zuid. Dit bezoek vond plaats in het kader van hun jaarlijkse hun Valentijnsactie, waarbij een organisatie die zich niet altijd even zichtbaar inzet voor de samenleving rond Valentijnsdag in het zonnetje wordt gezet.
Dit jaar had GroenLinks Tilburg gekozen voor de kinderopvang, omdat ze het belangrijk vindt dat goede en betaalbare kinderopvang voor iedereen beschikbaar is en blijft. GroenLinks Tilburg vindt het jammer dat deze sector afgelopen jaren zo stevig is aangepakt.
Omdat bij de kinderopvang jonge kinderen namelijk belangrijke sociale vaardigheden ontwikkelen zoals samen leren spelen en ze doen er ook hun eerste vriendschappen op. Dit allemaal onder de deskundige leiding van de pedagogisch medewerkers, die ook als vraagbaak fungeren voor jonge ouders als het gaat om de opvoeding en ontwikkeling van hun kind. Op deze manier leveren de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast levert de kinderopvang een belangrijke bijdrage aan de participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt omdat ze het mogelijk maken dat beide ouders kunnen werken. Dit laat GroenLinks Tilburg op hun website weten.
Er zijn ruim 800 medewerkers actief verspreidt over de diverse vestigingen van Kinderstad Tilburg, Sterre kinderopvang en de Kindercrèche in Tilburg, die de kinderopvang in Tilburg mogelijk maken.
Bij vier groepen heeft GroenLinks Tilburg donderdag 12 februari 2015 gebak gebracht voor de pedagogisch medewerkers en de kinderen als blijk van waardering hun professionele bijdrage aan het opgroeien van kinderen in Tilburg. Daarnaast is er ook gesproken over de huidige stand van zaken van de Tilburgse voor- en vroegschoolse educatie (vve) en klemtoon op taal.
Voor en vroegschoolse educatie (vve) is een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. met als doel om peuters met een mogelijke (taal)achterstand (‘doelgroepkinderen’) beter voor te bereiden op de basisschool en er tevens voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Hiervoor is in de periode 2007-2012 heeft de Inspectie van het Onderwijs namelijk een landelijke bestandsopname uitgevoerd naar de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie (vve). Daarna is het signaalgestuurde toezicht op vve in werking getreden. Voor de periode 2012-2015 hebben het Rijk en de 37 grote steden (G37) afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen met een taalachterstand gebruik kunnen maken van hoogwaardige onderwijsvoorzieningen. In deze afspraken staan kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen voor de voor- en vroegschoolse educatie.
Recente reacties