In het De Pont museum is op 11 juni 2016 de grote expositie ‘SlaveCity’ van Joep van Lieshout van start gegaan.
SlaveCity is onderdeel van de Bosch Grand Tour. In 2016 staat niet alleen de geboortestad van Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516), maar heel Noord-Brabant in het teken van Nederlands’ beroemdste schilder uit de middeleeuwen. Bosch Grand Tour is een project van het Van Abbemuseum, De Pont, MOTI Museum of the Image, Natuurmuseum Brabant, Het Noordbrabants Museum, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en het TextielMuseum.
De kunstenaar Joep van Lieshout (Ravenstein 1963) was samen met oud-museum directeur Rudi Fuchs aanwezig bij de opening.
Van Lieshout opereert bij voorkeur op een grensgebied. Ook met de installatie SlaveCity zoekt hij grenzen op – tussen goed en kwaad, leven en dood, mens en machine.
Wie vindt dat SlaveCity verdacht veel overeenkomsten vertoont met een concentratiekamp, heeft geen ongelijk. Deze macabere oorden van massavernietiging vormden een inspiratiebron, maar SlaveCity is volgens Van Lieshout helemaal up-to-date. In zijn ‘Gesamtkunstwerk’ is de mens gereduceerd tot een radertje in een goed geoliede machine, die geheel is ingesteld op duurzaamheid en winstgevendheid.
“Ook Jeroen Bosch was een meester in humor en satire.” zegt Joep Van Lieshout. Hij ziet parallellen tussen zijn visionaire kunstprojecten en de wereld van Bosch, waar duister en licht, hemel en hel naast elkaar bestaan.
“Bosch was kritisch en stelde menselijke zwakheden als gulzigheid, hebzucht, dwaasheid en wellust aan de kaak, maar de interpretatie van zijn visioenen is niet eenduidig. Vooral dat laatste is de grote kracht van Bosch.” vindt Van Lieshout. “In het drieluik Tuin der Lusten is het aardse paradijs misschien wel net zo vervreemdend en verontrustend als de hel.”
De tentoonstelling ‘SlaveCity’ duurt tot en met 2 oktober 2016.