Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen in november in Textielmuseum

Ontwerper: Jean Paul Gaultier  Collectie:Haute Couture Herfst/Winter 2016 collectie    Foto: Robin (Haute Dentelle)

Chanel en Dior: voor talloze prestigieuze modehuizen is kant een onuitputtelijke inspiratiebron. Het TextielMuseum presenteert vanaf 16 november 2019 de internationale tentoonstelling ‘The Art of Lace  –  Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen’, waar creaties van ’s werelds meest geroemde modehuizen te zien zijn.

De tentoonstelling, voorheen in Calais te zien, stelt de innovatieve kracht van het Franse Leavers kantwerk centraal. De bezoeker krijgt een blik achter de schermen bij de kantmakers en couturiers: van het ontwerp- en maakproces tot het eindproduct, klaar voor de catwalk. Met bijna 50 stukken van Alberta Ferretti, Balenciaga, Chanel, Dior, Jean Paul Gaultier, Iris van Herpen, Louis Vuitton, Maison Margiela, Schiaparelli, en Yiqing Yin.

De op weefgetouw geweven ‘Leavers kant’ heeft grote voordelen voor de experimentele ontwerpen van couturiers en daagt hen in het ontwerpproces maximaal uit om tot iets bijzonders te komen. De stof lijkt delicaat maar blijkt sterk: anders dan gebreide kant is het bestand tegen rafelen. Het kan transparant of ondoorzichtig zijn, patronen, materiaal en kleur kunnen variëren en het kan driedimensionaal geweven worden.

Ontwerper:  Alberta Ferretti  Collectie:Haute Couture Lente/Zomer2016  collectie   Foto: Robin  (Haute Dentelle)

Karl Lagerfeld lamineerde kant voor een van zijn collecties voor Chanel zodat de stijfheid van het materiaal de patronen accentueert. Iris van Herpen laat zich inspireren door kantpatronen en bootst het effect van de stof na met 3D print.

De tentoonstelling ‘The art of lace’ biedt een blik achter de schermen van de haute couture en toont de dialoog tussen de Leavers kantmakers en de modehuizen. Waar modehuizen normaliter hun leveranciers en technieken geheimhouden, legt deze expositie het complete proces bloot per haute couture stuk, met video’s en samples die aangeraakt mogen worden. Het proces van kant naar couture is er een van continue doorontwikkeling en innovatie van het ambacht. ‘The art of lace’ eert niet alleen de visie van de modeontwerper, maar ook de creativiteit en het vakmanschap van de kantmaker, en toont op unieke wijze de reis van draad tot fashion show.

Het van oorsprong handgemaakte kant was door zijn intensieve en trage productieproces extreem kostbaar. Als begin 19e eeuw in Engeland de industriële revolutie doorzet worden er verschillende kantmachines ontwikkeld, waaronder het Leavers weefgetouw. Na het smokkelen van de machine naar het noorden van Frankrijk ontstaat daar een rijke kantindustrie waarin de Leavers techniek de hoofdrol speelt. Met de komst van gebreid kant en een veranderende smaak in mode komt het ambacht van geweven kant vanaf de jaren ’60 onder druk te staan vanwege de technische complexiteit en hoge kosten. Tegenwoordig produceren slechts een handvol gespecialiseerde kantmakers het Dentelle de Calais-Caudry, en maken zij stoffen voor de grootste modehuizen van Parijs en daarbuiten.

Bij de tentoonstelling hoort de rijk geïllustreerde publicatie Haute Dentelle, samengesteld door Sylvie Marot en geschreven door Shazia Boucher, Anne-Claire Laronde, Sylvie Marot en Sophie Henwood-Nivet, met foto’s door Robin. Deze publicatie over innovatief, geweven kant biedt een mooi fotografisch overzicht van de stukken in de tentoonstelling en bevat exclusieve interviews met Nadine Dufat (LEMARIÉ), Bertrand Guyon (SCHIAPARELLI), Zuhair Murad, Tamara Ralph (RALPH & RUSSO), Frédéric Rumigny (DARQUER), Adeline Sapin (SOLSTISS) en Yiqing Yin. De publicatie is tweetalig (Frans & Engels).

De tentoonstelling ‘The Art of Lace’ is een bewerking van ‘Haute Dentelle’, gemaakt en gepresenteerd in het Cité de la Dentelle et de la Mode (Calais, Frankrijk) van juni 2018 tot januari 2019.

Sylvie Marot is een Franse modecurator. Ze is auteur van Beribonned: Tribute to ribbon (Panama-MAI, 2006) en heeft bijgedragen geleverd aan From Stone to Light (La Martinière, 2012), Kimono Now (Prestel Editions, 2015) en aan Fashion Curating (HEAD, 2016). Ze ontving de Grand Prix du Livre de Mode 2017 voor de catalogus Anne Valérie Hash. Décrayonner, ontwikkeld voor de gelijknamige tentoonstelling voor het Cité de la Dentelle et de la Mode in Calais.

Cité de la Dentelle et de la Mode (Museum van Kant en Mode), is gevestigd in een authentieke kantfabriek uit 1870 in Calais. Het museum werpt licht op diverse technieken, lingerie en haute couture: de aspecten van kant als hoogwaardige textiel. De wisselende tentoonstellingen brengen zowel grote modeontwerpers als jonge gerenommeerde ontwerpers (Cristóbal Balenciaga, Anne-Valérie Hash, Iris Van Herpen, On Aura Tout Vu) onder de aandacht. De expositieruimte is gewijd aan hedendaagse kunst, textiel en mode.

Geef een reactie