Veel schoolpleinen bestaan eigenlijk alleen maar uit tegels en speeltoestellen. Vaak ontbreekt groen. En dat is jammer, want kinderen leren bijvoorbeeld beter wanneer een schoolplein veel natuur bevat. Daarom komt er een subsidieregeling waarmee scholen in Brabant stoeptegels kunnen vervangen door groen. Het geld en de andere middelen komen van de partners van ‘Gezonder Brabant’: de provincie, de 4 Brabantse waterschappen, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het interbestuurlijk programma Jong Leren Eten. De provincie trekt er de komende vier jaar € 1,6 miljoen voor uit. Er kunnen dit jaar 50 basisscholen gebruikmaken van de regeling.
In de subsidieregeling wordt maximaal 70% van de inrichtingskosten vergoed. Voor de rest moet de school zelf zorgen. Om het project te laten slagen, is betrokkenheid en eigenaarschap vanuit gemeenten, school en ouders essentieel. Omdat het niet voor iedereen meteen duidelijk is hóe je een schoolplein kunt ‘vergroenen’, steken de initiatiefnemers ook energie in het bij elkaar brengen van de nodige kennis en ervaring. Dat gebeurt door de inzet van hoveniers en groenbedrijven.
Meer informatie over de subsidie is hier te vinden.
Stoeptegels eruit; gras, bomen, struiken, bloemen en groenten erin. Brabantse schoolpleinen natuurlijk, gezond, klimaatbestendig en avontuurlijk maken. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk Brabantse scholen en gemeenten enthousiast worden om schoolpleinen groener te maken. Want groene schoolpleinen hebben allerlei voordelen: ze zijn gezond en leerzaam.
Ze bevorderen de biodiversiteit. Ze maken de leefomgeving meer klimaatbestendig. En voor kinderen, ouders en buurtgenoten is het leuker om er na schooltijd nog te zijn.
Bovendien wijst onderzoek uit dat kinderen op scholen met ‘groene schoolpleinen’ minder pesten en beter leren.
Kinderen met ADHD zijn extreem gevoelig voor prikkels van buiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze kinderen beter functioneren, en soms zelfs geen medicatie meer nodig hebben, als je ze elke dag een dosis natuur geeft, zo staat te lezen in een recente uitgave van de Stichting Vakinformatie Siergewassen.
Wetenschapsjournalist Mark Mieras, die ook het startschot voor de Brabantse aanpak gaf, zegt daarover: “Dat is een stevige bevestiging van de natuur als vluchthaven.” Kinderen komen in een socialere toestand. Hun stem wordt melodieuzer, de gezichtsuitdrukking zachter en ze worden hulpvaardiger. “Leerlingen leren sneller om zichzelf te ontwikkelen, kunnen beter hun aandacht vasthouden en leren beter”, zegt Mieras.