Het TextielMuseum is verwikkeld in een Nek-aan-nekrace om de titel ‘Museum van het Jaar 2017’

De stemperiode voor de BankGiro Loterij Museumprijs 2017 is in volle gang. Het TextielMuseum in Tilburg, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam strijden sinds 27 maart om de titel ‘Museum van het Jaar 2017’.

Met nog ruim een week op de teller blijkt het een ware nek-aan-nekrace te zijn tussen twee musea. De winnaar ontvangt 100.000 euro voor de realisatie van zijn museumdroom. De publieksprijs wordt voor de tiende keer uitgereikt en staat dit jaar in het teken van Design & Mode. Tot en met zondag 30 april 2017 kan het publiek stemmen op via de website www.museumprijs.nl.

Het blijft een spannende strijd tussen de drie genomineerde musea. Tussen de nummer 1 en de nummer 2 zit nog geen 1.300 stemmen verschil. Welke twee van de drie genomineerde musea elkaar op de hielen zitten, blijft nog geheim. Maar dat de musea alles op alles zetten om in de laatste week zoveel mogelijk stemmen te verzamelen, is een feit.

Om zoveel mogelijk stemmen te werven zijn de genomineerde musea een eigen wervingscampagne gestart. Het TextielMuseum in Tilburg laat vooral van zich horen via online en lokale media, verenigingen en flyers in de stad. Ook roept het museum alle aan het TextielLab van het museum verbonden designers op om de nominatie kenbaar te maken via social media. Er werd ook volop campagne gevoerd tijdens de Designweek in Milaan. Daarnaast ligt de werving van stemmen tijdens het bezoek van Koning Willem-Alexander aan Tilburg op Koningsdag donderdag 27 april 2017 ligt nog in het verschiet.

Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch is een ware verkiezingscampagne begonnen met de leus ‘Design is een keuze’. Door de hele stad duiken posters en borden met slogans op en kunnen Bosschenaren stemmen in geïmproviseerde stemhokjes. De posters van de campagne zijn zelfs gesignaleerd voor het Designmuseum Londen en op de designbeurs in Milaan.

Het Museum Boijmans Van Beuningen heeft momenteel de tentoonstelling ‘Gek van surrealisme’. Hier komen dagelijks zo’n 1.500 bezoekers. Bij binnenkomst krijgt iedereen een stemkaart en verspreid door het museum zijn stempunten waar men direct kan stemmen. Rotterdamse organisaties zoals het Rotterdam Philharmonisch orkest en vervoersbedrijf RET roepen hun achterban op om te stemmen.

Op donderdag 11 mei 2017 wordt de winnaar van de BankGiro Loterij Museumprijs 2017 bekendgemaakt. De BankGiro Loterij Museumprijs, uitgereikt sinds 1990, is een van de grootste culturele publieksprijzen in Nederland. Vorig jaar stemden bijna 80.000 mensen op hun favoriete museum. Ieder jaar staat een andere categorie centraal. Eerdere winnaars zijn: Nationaal Monument Kamp Vught (2016), Fries Museum in Leeuwarden (2015), Klok & Peel Museum Asten (2014) en Joods Historisch Museum in Amsterdam (2013). De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. De prijs is bedoeld om musea te belonen die zich weten te onderscheiden en om een breed publiek bij deze musea te betrekken.

Tilburg heeft de kans om boven zichzelf uit te stijgen met een prestigieuze prijs. Dus kom op Tilburgers, stem het TextielMuseum naar de landelijke top !!

Geef een reactie