Donderdagmiddag, vanuit het centrum gezien vooraan aan de Korvelseweg ligt aan de rechterkant op nummer 45 Wijnkoperij van Bilsen dat al sinds 1923 bestaat. Tijd voor een gesprek met de huidige eigenaar, Jan Aartsen, die de wijnkoperij samen met zijn vrouw Petra runt. Jan Aartsen steekt van wal. “Ik ben geboren in 1966 in Breda, waar mijn ouders een café hadden. In België heb ik in Hoogstraten de hogere Hotelschool doorlopen, speciaal daarvoor gekozen omdat in Nederland het hotel en horeca-onderwijs destijds nogal theoretisch was. Kijk, in België was de school erg praktijkgericht, met veel stages en heel breed, van koken, serveren en uitserveren tot aan sommelier. Na mijn opleiding heb ik in diverse restaurants gewerkt, en bij het inmiddels verdwenen restaurant Vivaldi werd ik verantwoordelijk voor de wijnkaart waar mijn fascinatie en interesse voor wijn zich verder kon ontwikkelingen.”
We zitten in de grote ontvangstruimte achter de winkel, aan een houten tafel. Jan vervolgt: “Ik wilde me verder in de wijn specialiseren en dan moet je naar Tilburg, dé wijnstad van Nederland. Ik ben in 1998 gaan werken bij Verbunt, één van de grootste wijninkopers van Tilburg en van Nederland en was daar verantwoordelijk voor de horeca in Midden Brabant, een wereld ging toen voor mij open hoe wijn daar verhandeld werd”.
Waarom is Tilburg dé wijnstad van Nederland? Jan denkt na: “Ja, de textiel ging met boten uit de Piushaven, en er was vraag naar wijn en tabak, vanuit de fabrikanten families maar zeker vanuit de katholieke kerk en als retourvracht vanuit Frankrijk kwam dan de wijn naar Tilburg. De wijnhandelaren Kerstens en Verbunt waren vaak in Frankrijk en in Nederland ben je dan de exclusieve importeur, alleen die mag die wijn in Nederland verhandelen, België heeft zo’n structuur niet, dus daar is ook nooit een echte wijn-stad aan te wijzen.”
Jan gaat verder: “In 2000 ben ik dan in Tilburg komen wonen en zo rond 2006 kregen mijn vrouw Petra en ik het idee om voor onszelf te beginnen, toen was er de keuze, van voren af aan beginnen, of een bestaande wijnkoperij over te nemen. We kwamen aan de praat met Gijs van Bilsen, de derde generatie binnen het bedrijf, die een andere kant op wou in zijn leven en geen opvolging had, nou toen zijn we op één avondje met z’n drieën rond de tafel gaan zitten en daarna was de zaak beklonken.” Jan lacht hartelijk. “Wijn is een complementair product, het vervolmaakt het eten en heeft veel diversiteit. We gaan in Nederland steeds meer naar een Zuid-Europese cultuur, goede wijn voor bij het eten, als vervolmaking van de maaltijd, die best een avondje mag duren. In mijn generatie stond vroeger nog geen wijn op tafel, wij hebben onze wijnkennis helemaal zelf moeten opbouwen, nu met de generatie na ons, is het heel gewoon geworden om wijn te kopen en te drinken. Bovendien zijn er op tv veel kookprogramma’s en is er zelfs een aparte kookzender 24 kitchen, meen ik. Dus ik zie ook steeds meer klanten die met een gerechtenlijst komen en vragen welke wijn daarbij past.”
Je bent al veel bekroond met je wijnassortiment? “Ja, we maken sinds 2007 onderdeel uit van ‘Les Généreux’ een wijninkoopgroep zonder winstoogmerk waarvan de deelnemers mede-eigenaar zijn met als doelstelling gezamelijk wijn in te kopen. We zijn nu voor het vierde jaar op rij bekroond door de wijnalmanak als beste wijnspeciaalzaak. Een hele eer. Wij bedienen de regio Midden-Brabant en een keer per maand komen we bijeen om over het assortiment te praten. We bezoeken wel veel locaties ter plekke, maar we kopen nooit op locatie, je krijgt dan een subjectieve situatie, lekker zonnetje, liever thuis achter de ramen met een hagel-of regenbui en dan de wijn te proeven, dan kun je het objectiever beoordelen”.
Jan Aartsen over zijn visie: “Kijk, ik ben voorstander van de wijn direct van de wijnboer naar de consument, en dan het liefst een regionale wijn, die in de landstreek thuishoort, van druiven die daar al eeuwen worden verbouwd en het liefst op een biologische manier. Authentiek dus. We kiezen dus niet voor een lokaal wijnhuis dat ter plekke druiven betrekt van Boer A, zelf dan bottelt maar nooit vermeldt waar de wijn precies vandaan komt. Gelukkig is er een kentering gaande naar steeds meer regionale wijnbouw op een traditionele manier en compleet biologisch, kijk, ik heb nu 40-45% biologische wijnen in mijn assortiment, dat is eigenlijk nog iets hoger, maar sommige boeren gaan niet voor zo’n biologisch keurmerk, let wel, tien jaar geleden was dit aandeel biologische wijnen nauwelijks vijf percent. Als het aan mij ligt kan ik een perfect assortiment helemaal uit Europa halen, alleen vraagt de consument nog wel eens Zuid-Afrikaanse of Argentijnse wijn, die laatste wijn werd erg populair toen onze kroonprins Maxima ontmoette.”
“Het is ook wel de trend, terug naar de Europese wijnen”. vervolgt Jan zijn verhaal. “Er komen mooie wijnen nu uit Duitsland, Frankrijk en Italië, en vooral Duitsland zit flink in de lift met frisse, fruitige en droge wijnen door de kalk- en leisteenbodem. Bovendien wordt daar op een authentieke manier lokaal wijn gemaakt. Een andere trend is dat er vraag komt naar licht mousserende wijnen, het hele jaar door, de sekt, cava of Bourgogne’s. En de trend naar biologische wijnen zet door. Ik blijf daarin doorselecteren, blijf zoeken, naar de beste prijs/kwaliteit verhouding, en zoek naar de authentieke wijn die terug is naar de basis. Die vraag van ons zie je uiteindelijk weer bij de wijnboeren terug. Wij hier in Brabant houden daar ook van, we zijn nooit zo massaal overgestapt naar die supermarktslurpwijntjes uit de Nieuwe Wereld zoals in het westen van Nederland, waar veel meer een supermarktwijnmentaliteit heerst. Authentieke wijn, daar draait het om, dan wordt de wijn uiteindelijk ook diverser. En de crisis is ook wel een zegen, mensen kijken steeds meer binnen hun eigen dorp, stad en regio, met daar de aandacht voor de vervaardiging van streekproducten, op een ambachtelijke wijze gemaakt, dat is een goede ontwikkeling.”
Is de marketing ïn de wijnbranche veel veranderd? “Ja, vooropgesteld ik hou niet van push-verkoop, ik vind de sociale media, en dan vooral Facebook een zegen, het is ook heel prettig om zo contact met klanten en boeren te hebben, lezen en antwoorden van berichten op momenten dat het uitkomt. En heel bruikbaar voor de marketing en stukken goedkoper. Zo had ik afgelopen zomer een prijsvraag tijdens de Tour de France, misschien nu een verkeerd voorbeeld” lacht Jan, doelend op de perikelen rond de doping-affaires in de wielerwereld. “Ik verlootte dan telkens een fles wijn uit de regio waar de renners die dag in de etappe aankwamen, middels een prijsvraag, leuk om te doen, en je krijgt ook leuke reacties”.
Tot slot, wat is je devies? “Drink vooral wat je lekker vindt”!