Dinsdagmiddag 10 maart heeft Tweede Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) vragen gesteld aan staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld over het vervoer per trein van gevaarlijke stoffen door Brabant en Limburg. De directe aanleiding voor deze vragen is het ongeluk in Tilburg van vrijdag 6 maart, waarbij een passagierstrein botste op een goederentrein.
De staatssecretaris gaf aan dat het de voorkeur heeft om goederentreinen met gevaarlijke stoffen over de Betuweroute te laten rijden als deze naar Duitsland rijden, maar dat het in dit geval geen verschil zou hebben gemaakt, omdat deze trein Zuid-Nederland als eindbestemming had. Ze wil liever niet vervoerders dwingen om van de Betuweroute gebruik te maken, maar wil liever vervoerders verleiden om die route te kiezen.
Volgens Wilma Mansveld is 80% van de Brabantroute voorzien van het ATB Vv-systeem. ATB-Verbeterde versie, afgekort ATB Vv, is een systeem voor automatische treinbeïnvloeding dat afdwingt dat treinen automatisch stoppen vóór een rood sein. Het systeem is vooral effectief bij snelheden tot 40 kilometer per uur. Tot 70 kilometer per uur is er wel zekerheid dat de trein tot stilstand komt, maar niet dat de trein vóór het rode, stoptonende sein (STS) tot stilstand komt. ATB Vv wordt sinds 2008 gebruikt voor bijzondere gevaarpunten, zoals een wissel of kruising.
De Raad voor de Veiligheid heeft op zaterdagmiddag onderzoek gedaan naar de oorzaken van het ongeluk en heeft hierover nog geen uitkomsten bekend gemaakt. Dit onderzoek kon pas worden gestart nadat eerst de goederentrein, die gevuld was met Butadieen, op specialistische wijze was leeggepompt. Pas na het onderzoek kon het spoor worden vrijgegeven om te worden gerepareerd, zodat pas zondagmiddag de treinen weer volgens de dienstregeling konden rijden.