Op donderdag 4 december 2014 is in opdracht van de provincie Noord-Brabant in het kader van de praktijkproef ‘Spookfiles A58‘ een kentekenregistratie gestart op de A58. De registratie gebeurt met camera’s bij Moergestel (bij het viaduct Eindhovenseweg) richting Eindhoven en bij Best/Oirschot (bij het viaduct Eindhovensedijk) in de richting van Tilburg.
Een spookfile ontstaat doordat weggebruikers onverwachts remmen op drukke wegen. Als meer mensen remmen, ontstaat een kettingreactie en daarmee een file. De file lost aan de voorkant op, maar groeit aan de achterkant aan.
De kentekenregistratie is nodig om gericht en selectief potentiële deelnemers (automobilisten en vrachtwagenchauffeurs) te kunnen uitnodigen voor deelname aan het project ‘Spookfiles A58’. De camera’s registreren gedurende 10 werkdagen kentekens, passagetijdstip en locatie van het passerende verkeer. Deze camera’s worden uitsluitend gebruikt om het kenteken en het passagetijdstip te registreren van het verkeer voor het project ‘Spookfiles A58’. Na de deelnemerswerving worden de registraties gewist. Voor verkeerskundig onderzoek worden uitsluitend geanonimiseerde gegevens gebruikt. Snelheidsovertredingen en voertuigkenmerken zijn niet relevant voor het onderzoek en worden dus ook niet geregistreerd. Een overzicht met antwoorden op veelgestelde vragen over deze kentekenregistratie en het project Spookfiles A58 is te vinden op http://spookfiles.nl/veelgestelde-vragen.
Deze registratie wordt gebruikt om weggebruikers die vaak op dit weggedeelte rijden te selecteren en uit te nodigen om deel te nemen aan de grootschalige praktijkproef ‘Spookfiles A58’. Het project Spookfiles heeft als doel de doorstroming op de A58 te verbeteren waarbij deelnemende weggebruikers krijgen via een App persoonlijke adviezen over bijvoorbeeld over het aanpassen van hun snelheid of op welke baan ze het beste kunnen gaan rijden en over invoegend verkeer. Deze adviezen worden via bestaande navigatiesystemen of smartphones aan de weggebruiker gepresenteerd.
Spookfiles A58 is een voorbeeld van talking traffic-techniek, waarbij voertuigen met elkaar communiceren en zo samenwerken om filevorming te verminderen, de wegcapaciteit te vergroten, het comfort voor de automobilist te verbeteren en de veiligheid te verhogen. Bij het project Spookfiles A58 worden de technieken voor het eerst op grote schaal in de praktijk getest onder een grote groep deelnemers. Hier worden de technieken ingezet om files op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg tegen te gaan. De reguliere weggebruiker merkt niets van de adviezen, maar zal bij voldoende deelnemersaantallen wel een effect op de weg gaan merken doordat het verkeer soepeler wordt afgewikkeld en er minder schokgolven zullen zijn.
Het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, provincie Noord-Brabant, samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Rijkswaterstaat, vele kennisinstellingen en marktpartijen doen er aan mee. “De gemeente Tilburg is enthousiast over dit project omdat het bijdraagt aan slimme en duurzame mobiliteit. Het is innovatief en goed voor onze bereikbaarheid,” aldus wethouder Mario Jacobs. Volgens de woordvoerder van Mario Jacobs is het gebruik van de apps niet in strijd met het vrbod op het gebruik van social media tijdens het autorijden, omdat deze handsfree kunnen worden gebruikt.
De weggebruikers die hier vaak rijden krijgen een uitnodiging om mee te doen. Ze kunnen zich ook zelf aanmelden op de website www.spookfiles.nl.
Recente reacties