Bij het station van Tilburg aan de Spoorlaan is een grote stellage neergezet om het zogenaamde ‘Kroepoekdak’ te kunnen renoveren. Dat is een grote klus waarvoor ProRail en de aannemer bijna anderhalf jaar hebben uitgetrokken.
Het ontwerp van architect Van der Gaast stamt uit 1965. De kap, die inmiddels een monumentale status heeft, overspant het hele station en heet in de volksmond ook wel het ‘Kroepoekdak’. In 1991 werd er voor het laatst groot onderhoud gepleegd. Om het in goede staat te houden, wordt het nu -26 jaar later- opnieuw onder handen genomen.
Een gespecialiseerd bedrijf gaat het dak conserveren zoals dat in vaktermen heet. Dit betekent dat het staal een anti-roestbehandeling krijgt en al het hout opnieuw wordt geschilderd. Ook de lichtstraten worden vernieuwd. En dat alles zodanig dat de monumentale status behouden blijft.
Om het dak te kunnen bereiken is een supergrote steiger opgebouwd. Die zal zich gaan verplaatsen van oost naar west. Volgend jaar komt er ook een steiger op de perrons. Om die steiger te kunnen bouwen moet het treinverkeer tijdelijk worden stilgelegd. Daarna kunnen de treinen weer rijden en kan er veilig worden doorgewerkt. Vanwege de aanwezigheid van Chroom 6 wordt de werkruimte van de schilders helemaal afgeschermd en de vloer vloeistofdicht gemaakt.
De werkzaamheden aan het dak gaan ongeveer anderhalf jaar duren. Eind 2018 moet de klus zijn geklaard. Daarna gaat ProRail samen met de gemeente Tilburg en NS nog twee fietsenstallingen bouwen. Bovendien wordt er achter de schermen gewerkt aan de realisatie van een vierde perron. Het werk bij Station Tilburg is voorlopig nog niet klaar voor ProRail.
Recente reacties