Loopbeleid en loopagenda: Tilburg Loopt!

Kattenrug in 2016 – Foto: John Geerts

In 2017 heeft de gemeente Tilburg als eerste gemeente van Nederland het ‘Handvest voor het lopen’ ondertekend (download). De gemeente had hiermee willen laten zien dat ze de rol van voetgangers in het stedelijk ‘mobiliteitsbeleid’ belangrijk vindt.

Waarschijnlijk was iedereen het document allang vergeten, tot de anderhalvemetersamenleving zijn intrede deed en het voetgangersbeleid opnieuw bovenaan de agenda plaatse. Want als je altijd anderhalve meter ruimte moet laten aan passanten, dan moet die ruimte er wel zijn. En daarom heeft het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) nu ook een ‘Loopagenda’ vastgesteld.

De Loopagenda is een ‘uitvoeringsagenda’, een plan van aanpak om het Loopbeleid te gaan uitvoeren. En voor de goede orde: ook ‘rollen’ hoort daar bij: rolstoelen, rollators, kinderwagens en al wat wielen heeft en stapvoets gaat. Deze uitvoeringsagenda voor de voetganger werd al in juni 2017 toegezegd aan de raad en wordt dus nu drie jaar later nagekomen.

Foto: John Geerts

In een brief aan de gemeenteraad schrijft wethouder Mario Jacobs: ”De loopagenda is opgesteld voor de wereldwijde corona uitbraak. We zien dat deze ontwikkeling invloed heeft op het belang van de loopagenda. Lopen is nog nooit zo populair geweest als nu tijdens de pandemie. Mensen maken vaker een ommetje en zijn voornemens dit te blijven doen. Naast de populariteit van lopen heeft de corona uitbraak nog een ander effect op de samenleving. De 1,5 meter samenleving die we vorm aan het geven zijn vraagt ook veel inspanning met betrekking tot lopen. De corona uitbraak maakt deze loopagenda extra relevant.”

De bedoeling van het plan is, dat iedereen zich te voet of rollend kan verplaatsen via een fijnmazig, toegankelijk, aantrekkelijk, logisch en veilig loopnetwerk. Veiligheid en goede infrastructuur is zijn randvoorwaarden om dit mogelijk te maken en komen eerst. Behalve veilig moeten looproutes ook aantrekkelijk en uitnodigend zijn. Een route is aantrekkelijk als deze groen is, sociaal veilig en als er iets te zien en te doen is onderweg. Scandinavisch onderzoek laat zien dat een aantrekkelijke looproute naar het openbaar vervoer ervoor zorgt dat ook het openbaar vervoer beter en vaker wordt gebruikt.

Gasthuisring 2019 – Foto: John Geerts

Allereerst gaat Tilburg Loopt! van start met de punten waar geen extra budget voor nodig is. Bijvoorbeeld om meer aandacht te geven voor de wensen van de voetgangers bij wegwerkzaamheden die al in de planning staan of nu al worden uitgevoerd. Op plekken waar de straat en de stoep open moeten, zal iedereen die daarbij betrokken is  – ambtenaren, maar ook wegwerkers en uitvoerders – moeten leren dat voetgangers meer veilige ruimte nodig hebben en een duidelijk aangewezen plek.

Toch denkt het College toch wat extra budget nodig te hebben. In totaal ongeveer €350.000,- voor de eerste drie jaar.

Dit geld wordt gebruikt om de toegankelijkheid van de stad te vergroten voor mensen met een beperking. Denk aan het aanbrengen van geleide lijnen voor slechtzienden het verplaatsen van afstapjes en het aanbrengen van markeringen. Daarnaast wordt het budget gebruikt voor verbeteren van de kwaliteit voor
voetgangers bij bestaande projecten die al in de planning staan en het kunnen uitvoeren van kleine ingrepen om looproutes aantrekkelijker te maken. Denk aan  groen en bankjes langs looproutes.

Ten slotte wordt het budget gebruikt om een meetinstrument te ontwikkelen waarmee de doelstellingen van de loopagenda meetbaar kunnen maken. Want een manier om de resultaten zichtbaar en aantoonbaar te maken, is er ook nog niet.

Geef een reactie