Media en het einde van de drukpers

opinieDe burgers wenden zich steeds meer af van de politiek en het vertrouwen in de bestuurders van dit land neemt al jaren af. Dit is niks nieuws en verkiezing na verkiezing blijkt dat weer minder moeite nemen om te stemmen. Tot zover is er niks nieuws aan de hand en dit fenomeen is al vele malen geconstateerd, beschreven en becommentarieerd. Echter, deze leegloop in vertrouwen en groeiende scepsis, of zelfs afkeer, treft niet alleen de politiek, maar zeker ook de media. En naar mijn mening is de media daar, deels samen met de politiek, zelf medeplichtig aan.

Radio en televisie zijn sinds hun opkomst in de vorige eeuw het beleidsdomein geweest van de politiek. Ons mediabestel werd en wordt betaald door de politiek. Hierbij staat de diversiteit van het aanbod hoog op de politieke agenda, waarbij tegelijkertijd de vraag wordt gesteld of diversiteit in de media wel een overheidstaak is. Onder andere de Raad voor Cultuur is om advies gevraagd en deze adviseert nadrukkelijk om dit na te streven.

Maar wie in het geheel niets is gevraagd, is de kijker, lezer en luisteraar. Wel wordt vastgesteld dat het publiek steeds meer kijkt, leest en luistert wanneer of waar uitkomt, maar nergens wordt de vraag gesteld of het publiek ook tevreden is met wat er te zien, te luisteren en te lezen is. Terwijl de NOS wedijvert met commerciële zenders als RTL en SBS om het laatste en meest pakkende nieuws op de meest indrukwekkende manier te brengen, wordt het belang en de interesse van het publiek volledig vergeten.

breakingnewsDit maakt de media verdacht en zij mag zich zorgen gaan maken en dan met name de publieke omroep. Want waar het bij de commerciële concurrenten overduidelijk is dat de belangen van de adverteerders en aandeelhouders voorop staan, is het voor het publiek geheel onduidelijk welke belangen de publieke omroep verdedigt en dat nog wel met geld van de belastingbetaler.

De vanzelfsprekendheid waarmee het publiek in vroegere tijden het nieuws voor zoete koek slikte en geen vragen stelde bij hetgeen de actualiteitenrubrieken en het journaal vertelden, is niet langer meer een feit. Als er iets is, waar het internet een grote verandering heeft gebracht in de nieuwsvoorziening, is het wel op dit vlak. Juist door de toegankelijkheid, via internet, tot alle kranten en zenders op deze wereld, heeft het publiek geleerd om ‘het nieuws’ te vergelijken met ‘het nieuws’ van andere media en ontdekt dat daar verschillen in zitten. De autoriteit van de Nederlandse media wankelt en de publieke omroep, of breder dan dat: de mainstream media, sluit de ogen en oren voor een steeds luider wordende klacht van het publiek.

mediachannelorgEen duidelijk voorbeeld van mijn constatering vormt de nieuwsvoorziening rond de in juli neergehaalde MH17 en de daarop volgende, politieke ontwikkelingen met Rusland en de Ukraine. Terwijl de mainstream media keer op keer liet zien hoe de rouwstoet van Eindhoven naar Hilversum trok met geëmotioneerde mensen langs de kant van de snelweg en steeds dezelfde politici, met Frans Timmermans en Mark Rutte voorop, de zendtijd kregen om te insinueren dat Ruslands president Putin er eigenlijk wel achter moest zitten, was er griezelig weinig ruimte voor feiten en onderzoek. De gevestigde media waren doof en blind voor de steeds luider wordende roep vanuit het publiek om feiten, duiding en andere inzichten. Het publiek vroeg om alternatieven, om afweging, zelfs om twijfel: “Klopt dit wel, zou het niet anders in elkaar kunnen zitten?”

social_mediaDeze vraag om meerdere kanten van de zaken te belichten, een vraag die elke zichzelf respecterende journalist met een zekere mate van beroepseer zeker zou moeten aanspreken en zou moeten willen onderzoeken, werd veelal geuit via sociale media: Facebook en Twitter stonden er bol van. Maar de mainstream media hoorde en zag het niet. Hier valt naar mijn mening een conclusie te trekken; namelijk dat de gevestigde, conventionele media niet in staat is om social media werkelijk sociaal in te zetten. Met alle poen en poeha die er tegenaan wordt gegooid in gelikte websites en applicaties, begrijpen de mensen in deze organisaties nog altijd niet dat zij niet meer alleen zender zijn, maar ook ontvanger. Het wordt de hoogste tijd dat de media die in dit land de dienst uitmaken en al dan niet met belastinggeld het ‘nieuws’ over het volk uitstrooien, leren om te luisteren naar de vraag die het publiek hen stelt. En waar, zoals gezegd de commerciële media er nog mee wegkomen aangezien hun belang niet onder stoelen of banken wordt gestoken, wordt dit des te meer gevraagd van de publieke omroepen.

NOSHet gevolg van deze selectieve doofheid en blindheid is, dat steeds meer publiek zich afkeert van de gevestigde media, waarbij ‘mainstream’ inmiddels een scheldwoord is geworden. Mainstream media staat inmiddels bij een groter wordende groep mensen synoniem aan eenzijdige, opportunistische, propagandistische en manipulatieve nieuwsvoorziening. Het publiek hecht (weer of nog steeds) aan integere, onafhankelijke en onderzoekende journalistiek die meerdere kanten van een kwestie belicht en durft te twijfelen; die durft te zeggen: “We weten nog niet precies hoe het zit en wie het gedaan heeft, maar dit zijn de verschillende inzichten die we gevonden hebben. We gaan verder zoeken en als we meer weten komen we bij u terug.”
De afwending van mainstream media en de behoefte aan eerlijkheid en veelzijdigheid uit zich onder meer in de oprichting van groepen op Facebook, zoals Burgerbescherming tegen leugens van overheid en systeem en Collectief tegen leugens van de regering/media in Nederland, waarin mensen een weg zoeken om zich tegen de eenzijdige berichtgeving van de mainstream media af te zetten.

ftmMaar ook uit het zich in het groeiende aantal websites waarop mensen uit eigen beweging een alternatief proberen te bieden. Websites als Follow the Money en Gewoon-nieuws zijn enkele van de vele voorbeelden. Met veelal beperkte middelen en zonder de beschikking over tv- en radiozenders die in elke huiskamer binnenkomen bieden juist deze mensen de diversiteit waar de politiek zo om verlegen zegt te zitten. De publieke omroep zou er wijs van kunnen worden om daar eens belangstelling voor te tonen. Want deze mensen klagen niet, maar ondernemen actie om een alternatief te bieden. Ik vind het dan ook pijnlijk om mee te maken dat juist deze onderzoekers en schrijvers nogal eens worden weggezet als complotdenkers, of erger: propagandisten. De omgekeerde wereld in mijn ogen.

Ook kranten en weekbladen ontkomen niet aan de groeiende onvrede onder het publiek. Met het verschil dat de geschreven pers, anders dan radio en televisie, geen overheidsbeleid kent. Alle geschreven media zijn per definitie commercieel en afhankelijk van adverteerders en betalende lezers. Het baart me zorgen dat het gros van alle landelijke en regionale kranten en tijdschriften tegenwoordig eigendom is van enkele grote, internationale bedrijven. Wat dat betekent voor de onafhankelijke verslaggeving en nieuwsberichtgeving is zeer de vraag.

Kranten en tijdschriften hebben van oudsher de ingesleten gewoonte om nog net voor de deadline, voor het sluiten van de drukpers, snel snel snel, de laatste scoop te willen plaatsen en daarmee de concurrentie voor te zijn. De race naar de drukpers is een automatisme geworden, een reflex. Een vanzelfsprekende reactie die zich direct, één op één vertaald heeft naar publicaties op internet. Het is niet voor niks, dat wat oudere journalisten en redacteuren inmiddels een afkeer hebben ontwikkeld tegen de webversies van de krant. En gelijk hebben ze.

Internet is snel en dus moet het nieuws nog sneller, is het gedeelde motto, met een dramatisch effect op de kwaliteit. Bij het eerste breaking nieuws moeten gebeurtenissen zo snel mogelijk online, al zijn het maar twee regels, zonder inhoud, zonder uitleg en zonder achtergrond of iets dat de informatie de moeite waard maakt. Een diarree aan nieuwtjes wordt via web en applicaties over de lezers uitgestort, die daar wel hun tijd en aandacht aan schenken, maar er niets mee opschieten. Het maakt niet uit, als je maar sneller ‘online’ bent dan de concurrent. Deze benadering, die zoals gesteld een directe vertaling is van de drukpers-race, heeft de internet-journalistiek een slechte naam gegeven.

En dat is jammer, want het kan anders. Het internet biedt de mogelijkheid om op elk moment van de nacht of dag te publiceren en kan daarmee juist gezien worden als de bevrijding van de race naar de drukpers. Deze vrijheid geeft de journalist en/of de redactie juist de kans om de tijd te nemen voor een artikel en deze goed uit te werken, compleet met achtergronden en duiding. Beter een goed artikel een uurtje of twee later, dan non-informatie onmiddellijk.

TilburgersLogoWat op landelijk niveau gebeurt is zeker ook lokaal van toepassing. In de afgelopen zeven jaar is Tilburgers.nl gegroeid van een leuke side-kick naar een serieuze nieuwssite die met heel veel toewijding en oprechte belangstelling wordt gemaakt. Naast de grote regionale krant en de regionale omroep is er behoefte aan duiding en aan verslaggeving die meerdere kanten van een kwestie laat zien, zonder meteen met een oordeel klaar te staan. Het publiek heeft de media niet nodig om meningen op een schaaltje aangereikt te krijgen. Het publiek is heel goed in staat om zelf een mening te vormen, maar daarvoor is wel nodig dat de media de verschillende feiten, inzichten en uitgangspunten aanreikt. Juist deze diversiteit, gepaard met integriteit en onafhankelijkheid, maakt de media de betrouwbare boodschapper waar behoefte aan is.

Kwaliteit kost geld, wie betaalt dat? Een logische en voor de hand liggende vraag die een antwoord verdient. Blendle heeft daar deels een antwoord op gevonden, door lezers per artikel te laten betalen. Dat is goed voor de media en goed voor de salarissen van de journalisten en redacteuren. Het grote nadeel van Blendle vind ik, dat hierdoor een tweedeling kan ontstaan in de samenleving met enerzijds mensen die goed geïnformeerd zijn doordat ze ervoor kunnen betalen en anderzijds mensen die dat niet kunnen en daardoor informatie gaan missen. Een krant kan gelezen worden bij de bibliotheek, in het café of bij de buren, maar deze opties zijn afgesloten voor lezen via Blendle. Naar mijn mening heeft elk mens het recht op informatie, ongeacht de hoogte van zijn of haar inkomen.

Mijn idee is, dat we een tussenweg moeten gaan zoeken tussen commercie enerzijds en subsidiëring anderzijds. Dus deze beide niet, maar wat wel? Dat wordt de uitdaging, de vraag waar ik, samen met anderen die zich uitgedaagd voelen, een antwoord op hoop te vinden.

Het grote probleem volgens mij, is dat zowel de landelijke alsook de regionale politici er alleen voor zichzelf plaats nemen ,en zeker niet voor de belangen voor de burger op komen.
Men zal meer bereid moeten zijn om echt te luisteren naar de burger.
Dit kan samen met de media en zal leiden tot meer begrip in de samenleving.
Meedoen is beleven.
En dit zal niet alleen moeten gebeuren bij verkiezingen.
Meer inspraak van,voor en met de burgerij is voor een ieder wenselijk.
Met andere woorden, maak de politie toegankelijk.

Ik heb met veel interesse bovenstaand stuk van Paula gelezen en wilde haar een hart onder de riem steken met een positieve reactie. Daardoor kwam ik eerst de al bestaande reacties tegen en heb daar eigenlijk niets aan toe te voegen, helemaal mee eens! Gelukkig komen er steeds meer initiatieven vanuit de stad en dat is goed voor de pluriformiteit. Ook bestaande partijen zoals o.a. de krant van Arjen Roos proberen al vele jaren hun steentje bij te dragen.

Joost beleeft de techniek van zijn informatie in ieder geval TWEE MAAL. Heel goed Joost; de kracht der herhaling.

Hieronder het kersverse persbericht van de Universiteit van Tilburg

Lokale politici bereiken inwoners nauwelijks

Analyse gemeenteraadsverkiezingen maart 2014

De politieke activiteiten die met de lokale verkiezingen samenhangen, worden door een enthousiaste, maar kleine groep opgezet en uitgevoerd. Inwoners laten zich echter maar moeilijk bij de campagne betrekken. Politici bevestigen daarnaast het beeld dat er voor inwoners weinig te kiezen valt. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bevlogen en begrensd’, een analyse van de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar door Julien van Ostaaijen van de Tilburgse school voor Politiek en Bestuur.

Ondanks de gedrevenheid van de lokale politici en de opvallend grote deelname van meer dan driehonderd nieuwe lokale partijen blijft het voor lokale politici erg moeilijk om inwoners bij de lokale politiek te betrekken. De met de verkiezingen samenhangende activiteiten, zoals de selectie van kandidaten en het schrijven van een programma, worden daardoor door een kleine groep uitgevoerd. Soms is die groep nog kleiner dan gedacht. Van alle kandidaten op de kandidatenlijsten blijkt meer dan slechts de helft ambitie te hebben om ook daadwerkelijk de raad in te gaan. De meeste politieke partijen vinden dat geen probleem.

De onderzoekers komen tot vijf beelden die de lokale verkiezingen typeren, onder meer ‘broertje van de landelijke verkiezing’. Politici en politieke partijen bemoeien zich veelvuldig met de lokale verkiezingen en veel kiezers stemmen met een landelijk motief, waardoor de uitslag in veel gemeenten op elkaar lijkt. Een ander beeld is de gemeenteraadsverkiezingen als ‘inmenging in coalitieonderhandelingen’. Persoonlijke en politieke verhoudingen voorafgaand aan de verkiezingen zeggen veel over de coalitie die na de verkiezingen wordt gevormd. De uitslag heeft slechts beperkte invloed.

Internet en sociale media

Internet en sociale media spelen een grotere rol in de campagne dan vier jaar geleden, maar zorgen nog steeds niet voor echte vernieuwing. Ze worden vooral gebruikt om te zenden en voor debat tussen politici onderling. Het bereiken van inwoners blijkt ook via sociale media lastig. Daarmee verschilt het karakter van de digitale campagne niet veel van de klassieke campagne, die in de onderzochte gemeenten ongeveer tussen de 5000 en 7000 euro per politieke partij kost.

Er ligt volgens Van Ostaaijen nog een flinke opgave voor inwoners en lokale politiek om dichter bij elkaar te komen: “Vooral het feit dat inwoners weinig onderscheid tussen partijen zien, is iets waar politieke partijen meer aan zouden kunnen doen.” Veel debatten waren nauwelijks debatten te noemen, omdat partijen het vaak eens waren, zoals onder meer over de aanpak van de decentralisaties. “Meer keuze en meer polarisatie zou de lokale politiek voor inwoners aantrekkelijker kunnen maken.”

Noot voor de pers

Het onderzoek bestaat uit een analyse van literatuur en mediaberichtgeving en onderzoek in de gemeenten Gouda, Meppel, Oisterwijk en Nederweert. Meer informatie: Julien van Ostaaijen, Tilburg University, J.J.C.vanOstaaijen@tilburguniversity.edu, mob. 06-28410855.

Naast de techniek heeft ook de individualisering er voor gezorgd dan informatie steeds persoonlijker wordt beleefd. Het aloude indirecte informatie-systeem heeft zijn beste tijd gehad. De media inclusief de journalisten hebben deze aversie tegen geprogrammeerde informatieverstrekking zelf in de hand gewerkt. Te weinig kritisch en te vooringenomen. De informatiebronnen konden in feite dicteren wat men wilde en m.n. de overheid maakt daarbij vaak op een slinkse manier machtsmisbruik. Hierin vaak bijgestaan door professionele communicatieadviseurs met journalistieke ervaring. Dat systeem alleen al kost een vermogen en is doorgaans niet in het belang van de informatie-consument. Het bovenstaande artikel geeft goed weer dat we op een trendbreuk staan en dat vernieuwing in de journalistiek meer is dan een beetje veranderen van het bestaande. Behoudt het goede en investeer in het nieuwe en propageer de neutraliteit en persvrijheid. Laat de indirecte informatieverschaffers zichzelf bedruipen en steun financieel de onafhankelijke pers/media. Of via subsidiering of via sponsoring. De internetaanbieders en adverteerders kunnen daaraan zeker een bijdrage leveren! Graag reageer ik op artikelen zoals bij “Tilburgers”, omdat hier louter gecensureerd wordt op woordgebruik. Het Brabants Dagblad daarentegen heeft de neiging het geweten te willen zijn van de natie en censureert ook op strekking. Het effect daarvan kun je herkennen in de kwaliteit van de reacties. Dus “Tilburgers” chapeau!

goed stuk media word steeds eenzijdiger en brengen alleen maar nieuws
dat veel kijkers en of luisteraars trekt ook heeft de media al een vooraf ingenomen mening
Dat is mijn inziens verkeerd want hierdoor wordt de mensen een bepaalde mening opgedrongen en dat moet zeker niet de bedoeling zijn van de media
tilburgers.nl GA VOORAL ZO DOOR!!!!

jack

Geef een reactie