Binnen de ringbanen geldt een milieuzone waar alleen schone vrachtwagens mogen rijden. Voor het instellen van een milieuzone zijn enkele jaren geleden landelijk afspraken gemaakt. Eén van die afspraken is, dat een milieuzone om de paar jaar verlengd moet worden. De gemeente heeft de overeenkomst verlengd tot 1 januari 2017.
Er staat in dat milieuzones ingesteld mogen worden en welke vrachtwagens niet in die gebieden mogen rijden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) verleent ontheffingen voor bijzondere voertuigen om de milieuzone in te rijden. Het recht om dat de doen is ook verlengd tot 1 januari 2017.
De milieuzone is bedoeld om de lucht in de stad te verbeteren. Andere maatregelen die Tilburg daarvoor heeft genomen, zijn onder meer de schone bussen die sinds 2008 in de stad rijden en een betere doorstroming van het verkeer. En de gemeente stimuleert het elektrisch rijden.
De vrachtauto’s die geweerd worden zijn ouder dan 10 jaar en hebben een Euronorm 0, I, II of III. Alleen wagens met een Euro IV motor of schoner mogen er rijden. Een Euronorm stelt milieueisen aan een voertuig voor de uitstoot van fijnstof (o.a. roet) en stikstofoxiden. Hoe hoger de Euronorm, hoe strenger de eisen. Het is mogelijk om een (beperkte) ontheffing aan te vragen. Chauffeurs riskeren een boete als ze niet in de milieuzone mogen rijden en dat toch doen zonder ontheffing.
Vanaf dit jaar geldt in Europa een nieuwe norm voor het lucht-verontreinigende stikstof-dioxide. Deze norm haalt Tilburg net. Maar daarvoor zijn in de stad wel maatregelen nodig zoals de milieuzone. Ook het bevorderen van de doorstroming is belangrijk. Dit gebeurt onder meer met de ‘groene golf’ en het parkeerbeleid. Ook onder de nieuwe normen blijven negatieve effecten op de gezondheid mogelijk. Het halen van deze normen is dus niet voldoende om de problemen met de luchtkwaliteit volledig te verhelpen.
Veel meer informatie over de milieuzone en de Euronormen is te vinden op de website ‘milieuzones.nl‘.