‘Mobiliteitsaanpak 2040’ heet het plan. Oftewel: Wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat alle verkeer in en om de stad zijn weg kan vinden, nu maar ook in 2040. Te voet, per fiets, auto, openbaar vervoer en ook nog op een leefbare en veilige manier. En mogelijk met vervoersmiddelen en systemen die nu nog niet te voorzien zijn, omdat technische ontwikkelingen steeds verder gaan.
Onder regie van wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) is een uitvoerig, goed leesbaar en rijk geïllustreerd plan gepubliceerd. Om dit plan te maken zijn in 2016 veel gesprekken gevoerd, met Tilburgers en met deskundigen. Dit betekent niet dat het hierbij blijft. Mario Jacobs: “Wat mij betreft een startpunt voor succesvolle overgang naar slimme en duurzame mobiliteit voor onze prachtige stad. Ik nodig dan ook onze bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en de omliggende gemeenten uit om samen deze nieuwe aanpak in de praktijk tot een succes te maken.”
De verwachting is dat Tilburg zal groeien tot circa 225.000 inwoners in 2030. Tegelijkertijd zullen er veel meer éénpersoonshuishoudens zijn dan nu. Daarbij krijgen technische, digitale ontwikkelingen steeds meer invloed op het verkeer en vervoer. De verwachting is dat reizigers zich steeds meer ‘op maat’ zullen willen verplaatsen. Het is ook niet vanzelfsprekend dat het vervoer per auto zal blijven groeien, maar juist langzaam verkeer wel. Daarom besteedt het plan veel meer aandacht aan fietsers en voetgangers dan in vorige verkeersplannen het geval was.
De aandacht voor schone mobiliteit neemt toe. Het maatschappelijk debat over de schaarste en de gevolgen van fossiele brandstoffen heeft als resultaat dat er extra veel aandacht is voor duurzame alternatieven. De gevolgen van mobiliteit op de volksgezondheid zijn steeds vaker onderwerp van gesprek. Dat gaat niet alleen over luchtkwaliteit, maar zeker ook over stress. Oplossingen voor het verkeer en vervoer moeten bijdragen aan een gezonde en aantrekkelijke stad. De verhoudingen tussen marktpartijen, burgers en de overheid – als het gaat om het bedenken en maken van die oplossingen – verandert snel. De overheid krijgt steeds vaker een faciliterende rol, bijvoorbeeld in het organiseren van de dialoog.
Samengevat.
De gebruiker staat centraal. Dit betekent dat bij alle uitwerkingen en maatregelen eerst wordt gekeken wie de gebruikers zijn, wat het doel van deze gebruikers is en welke wensen zij hebben. Vervolgens wordt er niet meer ouderwets begonnen bij de investeringen die kunnen of moeten worden gedaan. Er zal eerst worden gezocht naar samenwerking met anderen, zoals burgers en (grote) werkgevers. Er wordt gekeken naar gedrag, uitgaande van de gebruikers zal steeds de vraag worden gesteld welke gedragsveranderingen nodig zijn en hoe die kunnen worden bereikt. Niet alleen communicatie en marketing, maar ook technologie zou oplossingen kunnen bieden. En als dat allemaal niet helpt, blijft de mogelijkheid bestaan om aanpassingen te maken ‘op de weg’.
Ten slotte zal er in Tilburg ruimte worden gemaakt voor experimenten op het gebied van verkeer en vervoer, zodat nieuwe, slimme ontwikkelingen en praktische oplossingen snel kunnen worden ingevoerd.