Site pictogram Tilburgers.nl

Nieuw beleid voor subsidie evenementen: aanvraag vóór 15 oktober

Erik de Ridder: “Evenementen zijn een belangrijke bijdrage aan het imago van de stad.”

De gemeente Tilburg heeft een nieuw beleid ingevoerd voor evenementen en de daarbij behorende subsidies. Om het nieuwe systeem te presenteren aan de organisatoren van evenementen in de stad, was er een informatie-avond georganiseerd in het Klasse Theater waar wethouder Erik de Ridder en evenementen-ambtenaar Moniek IJzermans uitleg gaven. De harde deadline 15 oktober, waarop alle aanvragen binnen moeten zijn, werd niet gewaardeerd door de organisatoren. “Velen van hen hebben een full-time baan en daardoor is het lastig om dan binnen twee weken die nog rest een aanvraag te doen”, zoals Frans Post van Milieu Café opmerkte. Maar er viel niet aan te tornen; volgens de wethouder omdat de gemeente vóór 1 januari 2013 de beslissing wil nemen en daar zelf tijd voor nodig heeft.

Voortaan zijn alle evenementen ingedeeld in drie categorieën: Gangbare evenementen voor de brede basis. Deze evenementen bieden veel levendigheid en worden vooral voor en door Tilburgers georganiseerd. Het onderscheidende midden. Deze evenementen zijn in de basis laagdrempelig en laten zien dat in Tilburg ruimte is voor experimenten, creativiteit en talentontwikkeling. Deze evenementen zijn niet alleen aantrekkelijk voor de bewoners van Tilburg en de regio, maar hebben ook een nationale uitstraling. Beeldbepalende top-evenementen zijn vernieuwende, experimentele en creatieve evenementen die landelijke media‐aandacht krijgen, (inter)nationaal bezoekers trekken en economisch gezien interessant zijn voor de stad.

Bovendien moeten evenementen voldoen aan een de kernwoorden vernieuwing, verbinding en daadkracht en ten slotte moeten ze passen bij de nieuwe ‘city-marketing’ die begin december wordt gepresenteerd. Voor 2013 is er in totaal €563.843,‐ beschikbaar. Hiervan krijgen de eerste twee categorieën elk 25% en de beeldbepalende top-evenementen krijgen de andere 50%.

Alle aanvragen worden door een nieuwe commissie beoordeeld. In die commissie zitten Greg Richards (Tilburg University), Paul Spapens (schrijver/journalist), Wilma Koning (Fontys Hogescholen), Peter Struik (Fuji) en Peter Kok (bibliotheek).

 

Mobiele versie afsluiten