Nog steeds veel klachten over bejegening van klanten door Sociale Dienst

joris bengevoord
Joris Bengevoord

Raadslid Joris Bengevoord (GroenLinks) heeft in de vergadering van de commissie Sociale Stijging op 25 augustus opnieuw aandacht gevraagd voor klachten die zijn ontvangen door de Klantenraad over de Sociale Dienst. Deze klachten gaan over de manier waarop case-managers van de Sociale Dienst omgaan met cliënten.

“Op 12 juni ontvingen wij het jaarverslag van de Klantenraad Werk en Bijstand. Het belangrijkste punt voor de Klantenraad blijft bejegening. GroenLinks onderstreept dit, en vroeg hier al meerdere malen aandacht voor. GroenLinks vindt het belangrijk dat mensen die zich melden aan het loket op een fatsoenlijke manier te woord worden gestaan. Graag horen wij de visie van het nieuwe College hierop, vindt zij ook dat bejegening uit het klachtenlijstje van de Klantenraad WWB moet? Wat gaat het College doen om de bejegening te verbeteren?” vroeg Joris Bengevoord.

erikderidder-poster
Erik de Ridder

Verantwoordelijk wethouder Erik de Ridder reageerde hierop: “Iemand die aan welk loket dan ook komt, heeft recht op een goede bejegening. Klachten zijn vaak anoniem, waardoor het moeilijk is om dan te duiden waar het mis is gegaan. We hopen dat het aantal klachten gaat verminderen als we in het nieuwe systeem (NOMA) zitten, vanaf 1 januari 2015.” NOMA is de nieuwe wet voor mensen met een Bijstandsuitkering, die op 1 januari 2015 ingaat.

Joris Bengevoord was nog niet tevreden met dit antwoord: “U zegt dat de klachten door NOMA zullen afnemen? Dat horen we al twee jaar. Toch zie ik dit steeds als belangrijkste punt op de agenda van de Klantenraad. Dat mensen anoniem klagen is goed voor te stellen, ze zitten immers aan het loket met iemand van wie ze afhankelijk zijn.” Erik de Ridder: “Met NOMA is de aanpak echt wezenlijk anders, want cliënten krijgen te maken met mensen van verschillende afdelingen waarmee gesproken moeten worden en niet meer met slechts één casemanager, waar je een klik mee moet hebben. Cliënten krijgen met verschillende mensen te maken die moeten samenwerken.” Daarnaast beloofde hij om hierover met de Klantenraad in gesprek te gaan.

Geef een reactie