Onderzoek van GGD naar veiligheid op de fiets onder 50-plussers

Foto: John Geerts

In september 2024 deed GGD Hart voor Brabant onder haar gezondheidspanel een onderzoek naar fietsveiligheid. Brabanders blijken graag gezond op de fiets te zitten. Er is draagvlak voor beschermende maatregelen zoals een helmplicht en een maximum snelheid op het fietspad. GGD Hart voor Brabant vroeg de leden van het Gezondheidspanel naar hun fietsgedrag, fietsongelukken en mening over fietsveiligheid. Van de ondervraagden – 3553 panelleden – was 80% 50 jaar of ouder.

Elektrische fiets

Fietspad Wilhelminapark Foto: John Geerts

Eén op de drie panelleden fietst bijna elke dag. Een ruime meerderheid van 59% heeft een elektrische fiets: ruim 70% van de gebruikers van een elektrische fiets is 65 jaar of ouder.

Ongelukken komen het vaakst voor bij panelleden met een wielrenfiets, mountainbike of speed pedelec, een elektrische fiets met een dikker frame. In deze groep had bijna één derde in de afgelopen drie jaar een ongeluk. Bij panelleden met een normale fiets was dat de helft.

Maximumsnelheid   

Foto: John Geerts

Ruim 40% van de deelnemers voelt zich als fietser niet echt veilig in het verkeer. Twee derde is voor een maximumsnelheid van 20 of 25 kilometer per uur op fietspaden. Slechts 10% vindt 30 km/uur een goed idee. Over een minimumleeftijd voor fatbikes is men ook eensgezind: 92% is hier voor. Een ruime meerderheid (67%) is voor een leeftijdsgrens van 16 jaar.

Helmplicht 

Een op de vier fietsers draagt vaak een helm. Er zijn weinig voorstanders van een helmplicht voor een normale fiets (7%) maar bij een elektrische fiets is 40% hier voor. Voor andere fietsen, zoals een wielrenfiets, mountainbike, fatbike of speed pedelec, vindt 80 tot 90% dat het dragen van een fietshelm verplicht zou moeten zijn.

Geef een reactie