Site pictogram Tilburgers.nl

Parkeergeroddel

Foto: Peter van den Besselaar

columnEen buurtbewoonster krijgt al enkele maanden elke week op dezelfde tijd bezoek van iemand in een witte Audi. Het is een Kamerlid, woonachtig in Eindhoven. Op internet circuleren geruchten dat die twee een geheime liefdesrelatie onderhouden.

Een tv-ster uit de binnenstad krijgt nog vaker bezoek uit de randstad. Meestal is het mannenbezoek.

Dat ook hier meer aan de hand moet zijn, kunnen we lezen op society-roddelsites. Een aantal van die roddelaars heeft namelijk goede banden met personeelsleden van P1, het bedrijf dat voor de gemeente Tilburg de Burgerservicenummers en de bankrekeningen van een groot aantal burgers gaat verzamelen, opdat wij onze bezoekers –opa’s, oma’s, wijkzusters – mogen laten parkeren in de buurt van onze woningen. Tenminste als wij via een ‘parkeerapp’ de autokentekens van onze gasten prijsgeven aan P1.

Dus, als de televisiester een geheime bespreking over een nieuwe voorstelling wil voeren en daartoe iemand thuis wil ontvangen….?

Of, als u elke week rond dezelfde tijd hetzelfde bezoek wil verwelkomen voor een partij schaak?

Privacy

Kenteken parkeren is, volgens een uitspraak van de Hoge Raad vorig jaar, in strijd met ons recht op privacy. Ofwel: het gaat de gemeente geen bal aan wie bij u voor de deur parkeert.

De manier van parkeerbelasting heffen die de gemeente aan P1 wil overdragen, is daarnaast ook nog eens zeer fraudegevoelig, constateerden de rechtsgeleerden. Iemand die opzettelijk een fout kenteken van de geparkeerde auto invoert, bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat het inderdaad niemand aangaat wie die dag op bezoek komt, gaat vrijuit als toch een prent wordt uitgedeeld. Mits kan worden aangetoond dat door de gastheer voor de betreffende periode wel parkeergeld is betaald.

Op zijn eigen website stelt het door de gemeente ingehuurde parkeerbedrijf zich in half Nederlands/Engels als volgt voor:

“Parkeren zit in ons bloed. Iedereen bij P1 zet zich in voor een hoogwaardige parkeerdienstverlening. Wij zijn het enige parkeerbedrijf in Nederland dat off street én on street dienstverlening op deze schaal combineert. Wij exploiteren en beheren parkeerlocaties. Daarnaast bieden wij gemeenten een breed palet aan dienstverlening zoals handhaving, digitale vergunningverlening, digitale bezoekersregeling, administratie en management, onderhoud en beheer van parkeerapparatuur, geldgaring en advisering.”

Geldgaring?

Hoewel allerlei instanties ons, ter bestrijding van de (cyber)criminaliteit oproepen voorzichtig te zijn met het vrijgeven van onze privé gegevens, wil ons stadsbestuur dat we zowel ons bsn, onze bankrekening, ons internetadres, ons woonadres, compleet met namen etc. overdragen aan voor ons totaal onbekenden. Die vervolgens kunnen controleren wie bij ons op bezoek komen. Daartoe moet de handige bezoekerspas worden ingeruild voor een digitaal via internet aangestuurd systeem.

Dat de bewoners in het centrum de afgelopen jaren vrijwel elke parkeerplaats in hun woonomgeving moesten opgeven hebben ze aanvaard.

Dat ze nu, samen met alle andere burgers die in een parkeervergunningenregime zijn beland, ook hun privacy moeten opgeven, lijkt me een brug te ver.

Inmiddels is de invoering van de app. in Tilburg dan ook weer even met een paar weken uitgesteld, zo blijkt na een telefoontje met het parkeerbedrijf.

Lang niet alle Tilburgers blijken bereid het internetbankieren te omarmen. En dat zijn ze wel verplicht, als ze parkeergeld op hun app. willen zetten.

Mobiele versie afsluiten