De plaats delict: een kolossaal pand in de Stationsstraat, op een doordeweekse avond in de spits. Naast de lichtbak met het bekende teken ‘Politie’ straalt het rode licht van de LED-lampen de passanten tegemoet. Er staan vrouwen achter de ramen. Auto’s rijden af en aan, houden in; de bestuurders kijken verwonderd naar de gevel. Helaas noopt het groene verkeerslicht hen door te rijden. Een groepje scholieren komt aangerend en struikelt, stopt, roept ineens in koor: ‘Kijk nou dan… Hoeren. Hoeren!’
Wat is hier aan de hand? Is dit werkelijk een red-light-district met dames van plezier in oprichting? Is dit een ludieke actie van de Gemeente Tilburg? Van een kunstenaarscollectief? Is Marlies Dekkers toegetreden tot de Tilburgse winkeliersvereniging?
Niets van dit alles is waar. Het pand is eigendom van Van der Weegen Bouwgroep. Van der Weegen is al generaties lang een begrip in Tilburg en omstreken. De verschillende ruimtes zijn sinds kort te huur als winkel- of kantoorruimte. Het valt niet mee om in deze crisistijd verantwoord en gedurfd te ondernemen. Stijn en Paul van der Weegen, de vijfde generatie jonge ondernemers, wilden lef en creativiteit tonen en trokken de stoute schoenen aan. Zij namen een reclamebureau in de arm, Lawless&Lotski, gevestigd in de Tilburgse binnenstad.
Bij Lawless&Lotski ontvangt Lesley-Ann mij met warme koffie en een kantoorhond. Zij legt uit hoe het idee ontstaan is: “Het was de bedoeling dat de aandacht van mensen in één oogopslag getrokken zou worden. We zouden met licht gaan werken. In eerste instantie wilden we iets ludieks projecteren, maar dat was moeilijk. De ramen zitten iets boven ooghoogte. We kwamen al gauw op het idee om achter de ramen echte kamertjes in te richten. Dat is van binnenuit gebeurd. Omdat er nog verbouwd werd in het pand, moesten we wel voorzichtig te werk gaan. Met kartonnen wanden, velourse lappen stof, rood licht en paspoppen hadden we heel snel resultaat. De kleding van de dames en heer hebben we per kilo op de kop getikt bij een textieldiscount. Het resultaat is echt opvallend!’
Opvallend is het zeker. De half ontblote dames achter de ramen zien er levensecht uit. Er zijn twee peeskamertjes ingericht en voor het zakelijke tegenwicht is er één kantoorruimte. Een kantoor met een vette knipoog, waarin ook een half ontblote heer te zien is. De plumeau in zijn hand zou zo maar een symbool kunnen zijn voor de onorthodoxe manier van reclame maken in de wereld van het bouwbedrijf. Afstoffen en pimpen, met een compliment voor Van der Weegen.
De gevel van Stationshof is de hele maand december nog te bewonderen. Vanaf Tilburg CS is het red-light-district gelijk zichtbaar