Politiek van maandag 7 januari: Nachtnet, Regiotaxi, NOMA en Spoorzone

Op maandag vergaderen de themacommissies. De commissies zijn er om de gemeenteraads-vergadering voor te bereiden. De raadsleden in een commissie gaan in discussie over voorstellen van burgemeester en wethouders, of zetten zelf onderwerpen en voorstellen op de agenda.
De themacommissies heetten voorheen raadscommissies. Zie ook dit artikel voor een overzicht.

De commissie ‘Leefbaarheid’ begint om 9.00 uur met onder meer de volgende onderwerpen op de agenda.

  • Behoud van het NS-Nachtnet. De NS wil niet langer betalen voor treinen die tussen 2.00 uur en 4.00 uur ’s nachts rijden, omdat die niet kostendekkend zijn. Maar de gemeenteraden van Tilburg, Den Bosch, Breda, Eindhoven en Dordrecht en de Provincie Brabant willen deze treinen toch laten rijden. Dat kan als ze zelf daarvoor de portemonnee trekken. Tweeneenhalf jaar Nachtnet kost de gemeente €73.000,-.

De commissie ‘Sociale Stijging’ begint om 13.30 uur met onder andere deze onderwerpen.

  • Onderwijs voor kinderen van asielzoekers. Volgens Omroep Brabant is er niet genoeg geld voor onderwijs voor asielzoekerskinderen. GroenLinks stelt vragen over de mogelijkheid om deze kinderen in Tilburg onderwijs te laten volgen.
  • Regiotaxi. Naar aanleiding van problemen rond de regiotaxi, waarover het programma Zembla in juni 2012 een documentaire heeft uitgezonden, is er een onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid. Hoewel het resultaat van dit onderzoek in augustus 2012 klaar was en de ‘evaluatie’ hierover sinds november 2012 klaar ligt, heeft wethouder Marjo Frenk nog geen mening over dit rapport gegeven. De TVP stelt hier vragen over.
  • Nieuwe regels NOMA. NOMA, ‘Nieuw Organisatie Model Arbeidsmarktbeleid’, is het nieuwe plan rond werk en uitkering, dat over enkele maanden wordt ingevoerd. Mensen die een uitkering aanvragen, worden via een nieuwe ‘Poort’ gescreend. Vervolgens wordt iedereen in één van drie groepen ingedeeld. Groep één is voor mensen met een goede kans op werk. De tweede groep is voor mensen die wel kans hebben op werk, maar daarvoor nog wat hulp nodig hebben. De derde groep zijn mensen voor wie een betaalde baan niet mogelijk is. De nieuwe regels gaan onder andere over het afschaffen van de huishoudinkomenstoets en boetes voor het niet-meewerken aan de regels.

De commissie ‘Vestigingsklimaat’ begint om 19.00 uur met onder meer de volgende onderwerpen op de agenda.  Spoorzone-maquette

  • Willem II-passage. De Willem II-passage is de benaming van de nieuwe onderdoorgang onder het spoor, ter hoogte van de Willem II-straat. De gemeenteraad moet goedkeuren dat hiervoor een kleine €11 miljoen wordt betaald uit de pot die is gereserveerd voor de Spoorzone. ProRail betaalt evenveel. Deze onderdoorgang wordt alleen voor fietsers en voetgangers en moet eind 2015 klaar zijn.
  • Fietsenstalling station. De huidige betaalde fietsenstalling moet wijken voor de nieuwe Stationspassage en de huidige onbetaalde stalling heeft te weinig ruimte en moet wijken voor het realiseren van de boulevard langs de Spoorlaan. Dus er moeten nieuwe betaalde en onbetaalde fietsenstallingen komen bij het station. De gemeente en ProRail betalen ook hier ieder de helft, elk €5 miljoen. bron: Gemeente Hoogezand Sappemeer
  • Burgemeester Brokxlaan. De weg die langs de noordzijde van het station en door de gehele Spoorzone moet gaan lopen, moet op verschillende plaatsen worden gekoppeld aan andere straten. Zo moeten de Gasthuisring, de onderdoorgangen naar de St. Ceciliastraat en bij het NS-plein, de Jan Heijnstraat en de Hart van Brabantlaan worden aangepast. Deze grote operatie moet in mei 2014 klaar zijn en gaat €21 miljoen kosten uit de reservering voor de Spoorzone.

Geef een reactie