Praatje van de stad

Sinds 25 oktober 2009 publiceert de Tilburger Peter van den Besselaar dagelijks een foto van en over Tilburg op zijn website Tilburg Daily Photo

Ik zag wat twitterberichten langs komen over de schouwburgring, maar las ze nauwelijks. Iets over een midgetgolfbaan. Kunst, dacht ik nog.

En toen zag ik gisterenmorgen heel vroeg deze bloembakken geplaatst worden en grote stukken trottoir groen geverfd. De wind nam de chemische lucht mee in een vlucht en deed me ogen en neus dichtknijpen.

Het gaat om een verkeersmaatregel. Veel mensen noemen de cityring een racebaan. Wie ’s avonds uit concertzaal of schouwburg komt en moet oversteken wéét wat er is bedoeld. Je normale beoordelingsvermogen over hoe hard auto’s rijden klopt daar niet. Simpelweg van twee banen één baan maken. Zou dat een oplossing zijn? Misschien wel een die veel commentaar zou opleveren. De plantenbakken (met zitbanken midden op de weg) op stukjes groen gazon zijn een pilot tot 1 juni. Het praatje van de stad. Mijn kapper Jos heeft een oplossing als dit niet blijkt te werken. Tien flitspalen daar neer zetten. We bedenken er een mededelingenbord bij die auto’s optelt die te hard rijden. 89, 90, 91. Minder lief. Laten we het eerst maar eens met deze opmerkelijke pilot proberen.

Hoi Hein, je hebt de personeelskosten vergeten, en het aanbrengen van de verf wat schijnbaar erg precies moest gebeuren, plus de opslagkosten, ze stonden al twee weken klaar! En achter slot en grendel, te zien voor iedereen die zich nu afvroeg wat die bakken daar deden! Stel je voor dat er iets weggehaald was!

Het Brabants Dagblad meldde ruim een week geleden dat het experiment met de cityring 150.000 euro kost (BD, 21-3-’19, ‘Nog heel even over de ‘midgetgolfbaan’: dit zijn de werkelijke kosten’). In het artikel worden de verschillende kostenposten opgesomd. Alleen al de kostenpost ‘markeringen (groene verf etc)’ bedraagt maar liefst 45.000 euro!

Laten we even inzoomen op de prijs van slijtvaste wegenverf voor in de bebouwde kom (zie internet). Een blik van 30 kg kost ongeveer 300 euro. Nodig is 1 kg per vierkante meter. Aan verf kost 1 vierkante meter dus slechts 10 euro. Als je kijkt naar de omvang van het project is duidelijk dat de kosten van verf zeer gering zijn en maar een fractie uitmaken van het totaal aan markeringskosten.

Kennelijk is het meeste geld gaan zitten in de uitvoering, in het aanbrengen van de verf. Maar is dat zo’n kostbare aangelegenheid dat het totaalbedrag uitkomt op 45.000 euro?

Misschien dat het stadsbestuur inzichtelijk kan maken hoe dit bedrag tot stand is gekomen.

Het is van de gekke! Lelijkheid staat boven alles, wat een sof! Ik vraag het me af, waarom en hoe zit het met die (dikke) dame die ons kwam uitleggen op het stadhuis hoe we alle wegen moesten laten lopen!

een zebrapad? Verkeerslichten?
Is te simpel denk ik.
Eerst konden we nog oversteken, want weliswaar toen twee rijbanen, maar omdat auto’s dan geneigd zijn naast elkaar te rijden heb je zo nu en dan ruimte om een sprintje te trekken.
Nu rijden ze in een file halsstarrig achter elkaar door en door en door…
Geen enkele kans meer.
Overigens, maanden geleden aan de gemeentelijke plannenmakers het advies gegeven om bij de schouwburgring aan te geven dat Jemen de auto rechtdoor moet rijden voor Breda.
Zouden ze onmiddellijk uitvoeren……Immers, mensen gaan vol op de rem als ze bij de kruising Noordhoekring zijn en het bordje Breda A58 zien opdoemen.
Niet dus.

Geef een reactie