Radioplein na Pasen overdag afgesloten voor auto en vrachtverkeer

Het radiopleintje gezien vanaf de Heuvelstraat bij Oude Markt. Rechts de Nieuwlandstraat en links het vervolg van de Heuvelstraat richting Cityring Foto: John Geerts

Het college van Tilburg wil de hoeveelheid sluipverkeer door het Dwaalgebied verminderen. Daarom is het Radioplein vanaf 6 april 2021 dagelijks tussen 11:00 en 6:00 uur niet meer toegankelijk voor auto- en vrachtverkeer. Camera’s die kentekens registreren houden toezicht op de maatregel.

De bewoners die tussen 11:00 en 6:00 uur met de auto langs het Radioplein willen rijden, hebben nu een verkeersontheffing nodig. Maar, laat de Gemeente Tilburg weten: “Niet iedereen komt daarvoor in aanmerking. Inwoners zonder auto of die niet tussen deze tijden door dit deel van de Nieuwlandstraat rijden, hoeven geen ontheffing aan te vragen.” Voor fietsers, scooters en voetgangers blijft het Radioplein gewoon toegankelijk.

Tijdens de laad- en lostijden (dagelijks tussen 06.00 en 11.00 uur) kan het auto- en vrachtverkeer wel langs het Radioplein rijden. Buiten deze tijden langs het pleintje rijden zonder verkeersontheffing levert na een eerste waarschuwing steeds een fikse boete op.  De maatregel werd 1 jaar geleden al aangekondigd.  Een verkeersontheffing zou ongeveer 2,50 euro per maand kosten.

De nieuwe verkeersontheffing kost 96,45 euro en is geldig tot 1 januari 2023. Een aanvraag doen kan via de pagina verkeersontheffing op de website tilburg.nl. Op deze pagina staat ook een adressenlijst met adressen die in aanmerking komen voor een verkeersontheffing.  De verwerking van deze verkeersaanvraag duurt twee weken.

De grote hoeveelheid sluipverkeer door het dwaalgebied zorgt voor veel overlast. Uit onderzoek blijkt dat 35% van het verkeer (ongeveer 450 auto’s per dag) door het gebied rijdt zonder ergens te stoppen. De gemeente wil binnen de Cityring het bestemmingsverkeer, voetgangers en fietsers voorrang geven op het autoverkeer. Door de Nieuwlandstraat ter hoogte van het Radiopleintje af te sluiten voor (sluip)verkeer, wordt het verkeer dat niet in het dwaalgebied hoeft te zijn geweerd.

Net als in Wijkevoort heeft deze coalitie ook nu niet geluisterd naar de bewoners. Een fantasie over sluipverkeer door een paar leden van een belangengroep naar voren gebracht heeft gewonnen. De bewoners kunnen nog bezwaar aantekenen, net als met Wijkevoort. Zal ook wel gebeuren, maar het is jammer dat de lokale democratie opnieuw zo’n knauw krijgt.

Corrupte gemeente weet niet wat sluipverkeer is, heeft gevaarlijke situatie gecreëerd door terras te laten plaatsen door Happy Italy, grootste deel van bewoners tegen afsluiting, democratie dus ver te zoeken, milieu is dupe van dit besluit, bewoners moeten veel omrijden.

Geef een reactie