
Het duurt nog tot na de zomer, maar dan zal het Radiopleintje in de binnenstad worden gesloten voor doorgaand autoverkeer. Het gebied wordt ingericht als voetgangersgebied, zoals de Heuvelstraat nu al is. Maar wel met een verschil: fietsers blijven hier welkom.
Immers: dagelijks passeren ongeveer 4.000 fietsen over deze route en zij zullen het gebied moeten delen met voetgangers. De situatie wordt dan vergelijkbaar met het Pieter Vreedeplein en sinds kort de Spoorlaan, waar eveneens een ‘shared space’ (gedeeld gebied) geldt.

De ruim 1500 bewoners van de binnenstad die een auto bezitten en toch via de Nieuwlandstraat, langs het Radiopleintje het centrum willen kunnen verlaten, zullen daarvoor een ontheffing moeten aanvragen. Deze ontheffing gaat circa €2,50 per maand kosten.
Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) heeft hiervoor – anders dan in de meeste andere besluiten – geen toestemming nodig van de raad. Toch was het debat in de vergadering van de gemeenteraad stevig en passeerden zes moties de revue om het plan van tafel te krijg. Dat hielp niks.
Ook de 600 handtekeningen die bewoners van de binnenstad overhandigden, om het plan van tafel te krijgen, maakten geen verschil. In het besluit van het stadsbestuur wordt stevig geleund op de ‘Dwaalgroep’ als vertegenwoordiging van de binnenstad, zonder dat duidelijk is welke bewoners dat precies zijn. In ieder geval herkennen de 600 die de ingediende petitie tekenden zich niet in de Dwaalgroep.
Kritiek van de oppositie – Lokaal Tilburg, PvdA, LST en in mindere mate SP – was dan ook niet in de laatste plaats dat het betrekken van bewoners onvoldoende was geweest. Wethouder Mario Jacobs daarentegen wierp tegen, dat er niet één maatregel te vinden is waarvoor een groot draagvlak te vinden zal zijn en dat dit slechts een eerste stap betreft in het verder autoluw maken van de binnenstad.
Recente reacties