Reclame maken is een vak. Goede reclame maken, een kunst.
Neem de Dela. Voor mij staat dat bedrijf synoniem met een veel te dure uitvaartverzekering. Tachtig jaar sparen voor een houten kist, volkomen onnodig lijkt me. Ze laten je heus niet aan de straat staan.
Dela heeft sinds kort iets nieuws bedacht: mensen kunnen bij de uitvaartclub sparen voor het rijbewijs van een (klein)kind. Lekker stimulerend, kunnen ze straks hun rijbewijs afhalen samen met een begrafenispolis. Goede recame, of vliegen ze zelf uit de bocht.
Over vliegen gesproken. Pak dan Hivos. Dat is op zich een mooie instelling die ijvert voor een betere wereld. Ze hebben het Indonesische eiland Sumba uitverkoren als voorbeeld hoe te komen tot een honderd procent duurzame samenleving, met groene stroom enzo.
Lijkt me uitstekend. Zeker als ze daardoor in die regio ook geen bossen meer platbranden. Beetje vreemd is wel dat wij nu allemaal via de sterreclame worden opgeroepen daar een kijkje te gaan nemen. Met een vliegreis.
Wereldvreemd? Dan kom je al snel bij de PvdA. Die partij heeft al een tijdlang een marketingbureau in dienst. Die snelle mannen en vrouwen verzinnen slogans en leuzen die ons kiezers moeten prikkelen, zodat we weer op de sociaaldemocraten gaan stemmen.
Die lui verdienen meer dan waar de medewerkers van Tilburgers.nl samen van durven dromen.
Volgens de partij, zo schreven we al eens, moeten de Nederlanders uitgelegd krijgen waar de partij voor staat. Want als we dat begrijpen, dan stemmen we wel weer op Samson en co. De uitslag van de Europese verkiezing doet het ergste vrezen, voor de PvdA. In sommige gemeenten is de sociaaldemocratie gedecimeerd tot de omvang van een splintergroepering.
De posters rond de Europese verkiezingen droegen marketingteksten waarop werd beloofd dat de PvdA de banken en de bonussen gaat aanpakken. Ik denk dat kiezer toch niet geheel gespeend was van een goed geheugen. Want, hoe heet die voormalig minister ook al weer die tientallen miljarden van de staat in diezelfde banken stak? En van welke partij was die minister ook al weer?
Nederlanders laten zich tegenwoordig niet meer met mooie praatjes voor de vaak of als makke schapen het Bos insturen. Exit marketingbureau, mag ik hopen. Foute tekstkeuze.
Aangezien Tilburg momenteel een grote bouwput is, de bloembakken van Marieke Moorman zijn verdwenen, er teveel honden op straat poepen, het groen ten onder dreigt te gaan aan bouwwoede en omdat ik veel te veel van die zaden heb voor onze eigen tuin. Daarom heb ik overal in de binnenstad zonnebloempitten in de grond gestoken.
Of ze het gaan doen, geen flauw idee.
Dat is bij reclame en marketing immers altijd zo: je doet maar wat en we zien wel of het beklijft. Als eind augustus tientallen bloemen bloeiend opduiken in onze binnenstad, dan zijn echter die toevallig door mij geplant: het is dan pure Hans-marketing.
Maar vooruit zie het vooral als algemene reclame voor vrolijkheid. Lekker lachen naar elkaar! Niet plukken, maar eerst laten drogen. En dan het zaad verspreiden naar Noord en de Reeshof stel ik voor. Maken we van Tilburg samen een zonnige stad!
4 reacties
Voeg die van jou toe →Hier kan ik me in vinden de Nederlandse verzorgingsstaat op zijn retour. Wad het Credo van de PvdA nog “sterkste schouders zwaarste lasten” dit hebben ze sinds de komst van Wim Kok al verloochend. Nederland ooit een landje waar de meeste landen jaloers op waren, zodat ze regelmatig poolshoogte kwamen nemen naar het zogenaamde “Poldermodel” waar een ieder naar hem of haar vermogen werd gekoesterd “Van de Wieg tot het Graf”. Nu hebben we een regering PvdA/VVD die alleen nog maar uitstraalt “ieder voor zich en god voor ons alle”. Wie kan er het snelste en het meeste graaien en wie heeft er de diepste zakken?
Terwijl ze hun mond vol hebben over participatiemaatschappij waar straks iedere werkloze onder bijstandsniveau vrijwillig verplicht voor onze behulpzame medemens moet gaan zorgen. Straks allemaal eten van de voedselbank of Gaarkeuken. Als dat maar goed gaat voor onze oudjes, die banken tegenwoordig niet meer veilig achten en hun sieraden en zuur verdiende spaarcentjes voortaan weer in hun oude sok hebben opgeborgen.
Volgens mij hebben ze dat bij de DELA ook al in de gaten gekregen en denken ze daar nu ook “Hier en Nu” voor we te laat zijn. Twee vliegen in een klap “We kloppen de zakken van de oudjes nog even leeg voordat ze versneld en super voordelig na het hiernamaals vertrekken” en gelijk zorgen we er voor dat de jeugd en jongeren, die rijlessen wegens de hoge werkloosheid niet meer kunnen betalen, met het behalen van hun spaarpunten rijbewijs sneller potentiële nieuwe klanten worden.
Onder het mom van marketing om de in het slop geraakte Nederlandse economie en Politiek opnieuw aan te zwengelen, mag jaren al erg veel. Zelfs als het al begrijpt iedereen dat deze achterhaalde modellen slechts uitstel van executie is !!!
Gegroet Willem
Beste Hans,
Kritiek geven mag best, maar hoe moet het volgens jou dan wel?
Joop
Leuk stukje, leest lekker weg , omgekeerd had het zelfs gelukt, te beginnen met de zonnepit, via de politiek ,naar de doodskist.
Nice.. Very nice 😉