Site pictogram Tilburgers.nl

Reclame

Zonnebloem-18-juli-2013Reclame maken is een vak. Goede reclame maken, een kunst.

Neem de Dela. Voor mij staat dat bedrijf synoniem met een veel te dure uitvaartverzekering. Tachtig jaar sparen voor een houten kist, volkomen onnodig lijkt me. Ze laten je heus niet aan de straat staan.

Dela heeft sinds kort iets nieuws bedacht: mensen kunnen bij de uitvaartclub sparen voor het rijbewijs van een (klein)kind. Lekker stimulerend, kunnen ze straks hun rijbewijs afhalen samen met een begrafenispolis. Goede recame, of vliegen ze zelf uit de bocht.

Over vliegen gesproken. Pak dan Hivos. Dat is op zich een mooie instelling die ijvert voor een betere wereld. Ze hebben het Indonesische eiland Sumba uitverkoren als voorbeeld hoe te komen tot een honderd procent duurzame samenleving, met groene stroom enzo.

Lijkt me uitstekend. Zeker als ze daardoor in die regio ook geen bossen meer platbranden. Beetje vreemd is wel dat wij nu allemaal via de sterreclame worden opgeroepen daar een kijkje te gaan nemen. Met een vliegreis.

Wereldvreemd? Dan kom je al snel bij de PvdA. Die partij heeft al een tijdlang een marketingbureau in dienst. Die snelle mannen en vrouwen verzinnen slogans en leuzen die ons kiezers moeten prikkelen, zodat we weer op de sociaaldemocraten gaan stemmen.

Die lui verdienen meer dan waar de medewerkers van Tilburgers.nl samen van durven dromen.

Volgens de partij, zo schreven we al eens, moeten de Nederlanders uitgelegd krijgen waar de partij voor staat. Want als we dat begrijpen, dan stemmen we wel weer op Samson en co. De uitslag van de Europese verkiezing doet het ergste vrezen, voor de PvdA. In sommige gemeenten is de sociaaldemocratie gedecimeerd tot de omvang van een splintergroepering.

De posters rond de Europese verkiezingen droegen marketingteksten waarop werd beloofd dat de PvdA de banken en de bonussen gaat aanpakken. Ik denk dat kiezer toch niet geheel gespeend was van een goed geheugen. Want, hoe heet die voormalig minister ook al weer die tientallen miljarden van de staat in diezelfde banken stak? En van welke partij was die minister ook al weer?

Nederlanders laten zich tegenwoordig niet meer met mooie praatjes voor de vaak of als makke schapen het Bos insturen. Exit marketingbureau, mag ik hopen. Foute tekstkeuze.

Aangezien Tilburg momenteel een grote bouwput is, de bloembakken van Marieke Moorman zijn verdwenen, er teveel honden op straat poepen, het groen ten onder dreigt te gaan aan bouwwoede en omdat ik veel te veel van die zaden heb voor onze eigen tuin. Daarom heb ik overal in de binnenstad zonnebloempitten in de grond gestoken.

Of ze het gaan doen, geen flauw idee.

Dat is bij reclame en marketing immers altijd zo: je doet maar wat en we zien wel of het beklijft. Als eind augustus tientallen bloemen bloeiend opduiken in onze binnenstad, dan zijn echter die toevallig door mij geplant: het is dan pure Hans-marketing.

Maar vooruit zie het vooral als algemene reclame voor vrolijkheid. Lekker lachen naar elkaar! Niet plukken, maar eerst laten drogen. En dan het zaad verspreiden naar Noord en de Reeshof stel ik voor. Maken we van Tilburg samen een zonnige stad!

Mobiele versie afsluiten