Nadat 1898 Tilburgers een verzoek om een raadgevend referendum hadden ingediend over de ontwikkeling van stadsdeel Wijkevoort, reageerde het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) met een voorstel om het verzoek toch af te wijzen. Weliswaar hadden de inwoners van Tilburg al veel meer dan de vereiste 1300 aanvragen opgehaald, maar B&W zag het niet zitten.
Maandagavond 26 oktober vergadert en besluit de gemeenteraad van Tilburg over het referendum over Wijkevoort. Deze vergadering is online te volgen.
- Lees ook: 1898 Tilburgers vragen tevergeefs om een raadgevend referendum over Wijkevoort – 16 oktober 2020.
Om haar argumenten kracht bij te zetten had het College de hulp ingeroepen van de ‘stadsadvocaat’ AKD. Echter, B&W had redelijk selectief gegrasduind in het oordeel van de advocaten van AKD, dat niet per se afwijzend staat tegenover een te houden referendum over Wijkevoort. En nu blijkt bovendien dat het College de advocaat verkeerd geparafraseerd heeft.
Het is de gemeenteraad zelf die beslist of er dringende redenen zijn om een referendum niet te houden, en niet het College van B&W. De volgende redenen kunnen echter nooit gelden als dringend:
- Wanneer een referendum een te zwaar en te duur middel zou zijn;
- Als een referendum de besluitvorming te veel zou vertragen;
- Als het formuleren van vragen te lastig is;
- Als het raadsbesluit in kwestie qua onderwerp zich niet leent voor een referendum.
Het argument in het voorstel van B&W, dat een referendum teveel schade door oponthoud zou opleveren is bijvoorbeeld geen geldige reden. Ook gemaakte kosten die moeten worden afgeschreven, kunnen niet als argument dienen.
In een lijst met mogelijke gevolgen als de ontwikkeling van Wijkevoort niet door zou gaan, stelt B&W dat Zwaluwenbunders in Tilburg – Noord opnieuw overwogen zal moeten worden als bedrijventerrein. Het lijkt op een poging om bewoners van Tilburg – Noord op te zetten tegen bewoners van Tilburg Reeshof en Zuidwest, want het is niet zo dat dit zomaar kan. Gemeente Tilburg heeft immers afspraken gemaakt met buurgemeenten over de ontwikkeling van Zwaluwenbunders en het aansluitende gebied Pauwels als natuurgebied.
Second opinion
Niet alleen het College, maar ook raadsleden hebben de mogelijkheid om een advocaat om advies te vragen. De oppositiepartijen hebben die mogelijkheid aangegrepen en het advocatenkantoor Hekkelman uit Nijmegen om een ‘second opinion’ gevraagd. Hekkelman oordeelt dat een referendum over Wijkevoort gehouden kan worden en dat de beoordeling hiervan geheel aan de gemeenteraad is (en dus niet aan het College van B&W). Hierin oordeelt Hekkelman dus anders dan AKD, dat stelde dat de raad het referendumverzoek moet afwijzen.
Ook het argument dat burgers al in 2015 of 2018 een referendum hadden kunnen aanvragen over Wijkevoort, is niet erg houdbaar. Hekkelman voert diverse voorbeelden voor jurisprudentie aan die dit argument onderuit halen.
Het verhaal van een buurtbewoonster over het besluit van 5 februari 2018 illustreert deze theorie, waar ze zegt: “Bij mijn weten is het besluit rond Masterplan Wijkevoort verder in stilte genomen, geen gesprek met de stad, geen burgerpanel, geen enquêtes. Niks nada. Heel stilletjes. Alleen een persbericht met de mededeling dat Wijkevoort een prachtig parkachtige werklocatie gaat worden. Voor wie dat snapt. En voor mij was toen zeker niet duidelijk dat dit een definitief besluit was.”
Tijdens ‘het spel’ de ‘regels’ veranderen…
En dan was er nog een eigenaardigheid met de aanvraag van het referendum, dat uiteindelijk ten voordele van de aanvragers zal kunnen uitpakken. Zeker wanneer de gemeenteraad het referendum toch afwijst en de burgers besluiten om naar de rechter te stappen.
De aanvraag van een referendum moet zo concreet mogelijk zijn, zodat voor iedereen duidelijk is waar het referendum over moet gaan. Op 25 september jl. heeft een aantal inwoners schriftelijk een inleidend verzoek ingediend om 14:38 uur, met de woorden: “tot het houden van een referendum over de keuze voor het ontwikkelen van Wijkevoort (als industrieterrein voor logistiek en maakindustrie) als onderdeel van het raadsbesluit van 21 september 2020 over de toekomstbestendige werklocaties 2020-2025.“.
De griffie heeft vervolgens aangegeven dat de volledige titel van het raadsvoorstel in de tekst van de aanvraag moet staan. Daarom is later die dag om 22:52 uur de tekst veranderd in: “tot het houden van een referendum over het raadsbesluit van 21 september 2020 over de toekomstbestendige werklocaties 2020-2025 (waarbij inbegrepen Wijkevoort).“.
Volgens Hekkelman is de oorspronkelijke tekst veel duidelijker en concreter dan de tweede versie en had deze helemaal niet aangepast hoeven worden. Ook het noemen van de volledige titel in de aanvraag is niet verplicht, volgens deze.
In het kort oordeelt advocatenkantoor Hekkelman dan ook dat de gemeenteraad het referendumverzoek niet mag afwijzen, als niet één van de argumenten om af te wijzen van toepassing is. En óf één van die argumenten van toepassing is, mag zij zelf beoordelen, maar moet zij dan wel heel goed kunnen motiveren. In ieder geval kunnen de eerder genoemde argumenten niet als argument dienen en vallen dus af.
Ha Joop
In Wijkevoort kunnen we hoogwaardige arbeid scheppen, via recreatiebedrijven, scholing, kleinschalige groen-bedrijven, creatieve zaakjes. Geen dozenstapelen, een bedrijfstak waar ik wellicht denigrerend over doe, maar waar je echt geen logistiek voor hoeft te studeren.
De arbeidsmigranten wonen, zoals ook jij weet, in onze regio in grote aantallen wel degelijk op campings.
Wel of geen referendum hangt af van de raad, en het vertrouwen dat raadsleden willen geven aan de inwoners van Tilburg. In hun kijk op de toekomst van hun kinderen.
De hele kwestie krijgt veel weg van een wedstrijd verplassen, met regenten die ons de wet voorschrijven.
Wel of geen referendum heeft ook niets van doen met coalitie afspraken: zelfs de xxl dozen staan niet in dat akkoord.
Luister eens naar het nieuwe liedje van Racoon, ‘Een echte vent’. Mooie muziek bij dit debat.
Beste groet, Hans
Beste Hans
De Loonse en Drunense Duinen zijn geen Tilburgs grondgebied, dus de gemeente Tilburg gaat er niet over. Qua natuurwaarde zijn die duidelijk een heel ander verhaal dan Wijkevoort. Je vergelijkt dus appels met peren. Dat stuk van je verhaal is daarmee niet relevant.
Groene toekomst? Graag. Stadslandbouw? Interessante gedachte, maar zal dit ooit de stad Tilburg kunnen voeden, of aan het werk houden? Heb daar toch mijn twijfels bij. En, veel voedingsmiddelen die we toch heel lekker vinden, kunnen we bij ons hooguit in kassen verbouwen. Als dat laatste al natuurlijker is dan een logistiek park, dan niet veel natuurlijker.
En je schrijft, ietwat neerbuigend, over de “campings voor migranten”.
Nu kun je van deze mensen veel zeggen, maar werken doen ze wel. In nogal wat gevallen werk waar nogal wat Nederlanders zich te goed voor voelen. Iets meer respect graag.
En, wie zegt dat je mensen uit Tilburg en omstreken niet kunt omscholen voor logistiek werk, voor zover die mensen er niet al zijn? Deze stad heeft op zijn manier echt wel wat te bieden.
Blijft de noodzaak staan om Tilburg up en running te houden. Logistiek biedt hiervoor mogelijkheden. Het is alleen maar verstandig die goed te gebruiken.
Beste Joop
Hoe bijzonder is een hoop zand bij Loon op Zand, niet toch. Kunnen best wat DOZEN staan, vlak bij Den Bosch en genoeg campings voor de migranten.
Ik kijk liever vooruit, naar een nieuwe inderdaad hopelijk groene toekomst, met stadslandbouw naast de deur. In een volgens jou niet bijzonder gebied dat we samen heel bijzonder kunnen maken. En niet omdat sommigen het daar niet bijzonder vinden helemaal om zeep helpen.
En o ja, voor iemand er over valt, die hopen zand moeten natuurlijk gewoon natuurgebied blijven.
Tot slot:
Groen Links ligt als coalitie-partij duidelijk onder vuur van de welbespraakte tegenstanders. De tegenstanders proberen overduidelijk om de eenheid in de coalitie te breken door Groen Links als, veronderstelde, zwakste schakel, op haar “Groen” af te rekenen. Als geëngageerde niet-bestuurders kunnen ze dat gemakkelijk doen.
Groen Links zit in een andere rol, die van coalitie-partij die direct medeverwoordelijkheid draagt voor het bestuur van de stad Tilburg. Dat betekent dat ze compromissen moet sluiten, en soms water bij de wijn moet doen. Er zijn veel meer dingen aan de hand dan Wijkevoort. Hierop een coalitie opblazen brengt de stad niet verder. Of moeten we een coalitie gaan nemen met Lijst Smolders erin, met alle splijtzwammen van dien?
Cabaretiers, theaterregisseurs, en andere enthousiastelingen zullen proberen op één enkel punt hun Goddelijke Gelijk te halen. Maar het plaatje is breder: hoe houden we de stad bij elkaar, in al zijn diversiteit (die ik heel mooi vind overigens, maar in alle nuchterheid ook spanningen oplevert). Dan geldt in alle nuchterheid: “It’s the economy, stupid”. Zolang mensen een leuk leven hebben, blijft het rustig. Loopt dat spaak, dan zijn incidenten meestal niet ver weg.
Hoe, beste activisten, houden we de stad up and running, en bij elkaar?
Sowieso, hoe bijzonder is het gebied nu eigenlijk? Ik ben er enkele weken geleden even gaan wandelen. De Put van Reef is omsloten door een hoog hekwerk, kom je dus niet in (weet iemand overigens waarom dat daar is neergezet?). De snelweg A58 is in het hele gebied erg duidelijk hoorbaar, niet wat je noemt een plek voor rustig tot jezelf komen. In de stukjes bos zie je paden die wat ruitersporen laten zien, maar die verder nog net niet dichtgegroeid zijn. Niet echt wat je noemt tekenen van intensief gebruik voor mensen die er op uit willen.
Dus ja, mooi symbolisch verhaal verder, maar de werkelijkheid op de grond is toch wat prozaïscher.
Het zou beter zijn andere stukken groen uit te breiden en tot mooie dingen te ontwikkelen.
Inhoudelijk vind ik het verhaal van de tegenstanders ook niet heel erg sterk, al ben ik op zich geen fan van al deze logistieke dozen.
De locatie, dichtbij een snelwegafslag, is gewoonweg een gunstige locatie voor een dergelijk project. Vlak ten zuiden van de snelweg, gemeente Gilze-Rijen, bij dezelfde afrit, staat al een bedrijventerrein, dat in ieder geval goed gevuld is.
Het is voor de stad Tilburg een mooie kans om zich economisch verder te blijven ontwikkelen. Nu zou zoiets zoals Tesla (nieuwe economie en technologie, high tech, innovatief) nog mooier zijn, maar we hebben ook eenvoudiger dingen nodig. Logistiek, al ben ik er geen bijzondere fan van, biedt dan kansen.
En wat zijn de alternatieven? Cultural Industries? (wat het precies moge zijn). Horeca? Callcenters?
Nog afgezien van Corona, hoe sterk zijn die sectoren eigenlijk? Kunnen ze zonder subsidie wel gedijen (Cultural Industries)? En wat is de kwaliteit van de werkgelegenheid (denk aan de wegwerparbeidskrachten / flexwerkers die op afroep worden aangenomen en afgedankt).
Dus de gemeenteraad mag het beslissen. Daar hebben de coalitiepartijen een meerderheid, dus de uitslag wordt voorspelbaar. Het referendum komt er niet.
De tegenstemmen komen dan overigens van een erg vreemde mix van niet-coalitiepartijen, en de hele actie lijkt sterk op een verkiezingsstunt. En wat zou b.v. de PvdA gedaan hebben als ze zelf nog in het College hadden gezeten? Toen rond het millennium zowel PvdA als Groen Links in het College sterk aanwezig waren, waren de inhoudelijke verschillen tussen de partijen niet erg zichtbaar te noemen.
En Lijst Smolders, tsja, die houden wel van een rel, kostje gekocht dus. Of daar verder nog wat zinnigs uitkomt?