Regiotaxi: nog evenveel klachten, ondanks ‘verbeterplan’ en ‘stijgende lijn’

Maandagmiddag in de commissie Sociale Stijging had de TVP-fractie een discussie over de Regiotaxi op de agenda gezet. De Regiotaxi is er speciaal voor mensen die, om welke reden dan ook, niet op een andere manier kunnen reizen.

De aanleiding hiervoor waren de problemen rond de Regiotaxi, waarover het programma Zembla in juni 2012 een documentaire heeft uitgezonden en een onderzoek naar de klanttevredenheid.

Frans van Dommelen, TVP, wilde graag van wethouder Marjo Frenk weten wat zij met het resultaat en de ‘evaluatie’ hierover ging doen: “Gaan deze rapporten op de grote stapel of gaan we er ook iets mee doen? Ik zie nog gen verbeterlijnen.”  Bovendien miste hij een concreet actieplan waarmee goed te volgen was hoe de verbetering zou worden uitgevoerd. Bart van de Camp, SP: “Ik was 10 jaar geleden ook bij de opstart van Regiotaxi en toen hadden we dezelfde problemen. Vijftig jaar geleden reden we nog met paard en wagen en dertig jaar geleden stopten we deze mensen weg in de bossen. Alsjeblieft zeg, deze mensen moeten worden vervoerd! Maar de klachten zijn nog steeds dezelfde als toen.”

De wethouder was het hier niet mee eens, volgens haar is er wel degelijk een stijgende lijn te vinden in de dienstverlening van de Regiotaxi. “Er zijn nog steeds wel klachten en er zitten schrijnende gevallen bij, maar toch zit er wel een stijgende lijn in. De uitvoerder is nu bezig met een verbeterplan.”

Jan Esman, PvdA, viel de TVP bij: “Ik zie de verbeterpunten niet. Er zijn voor dit onderzoek maar weinig mensen geïnterviewd, maar gezien de cijfers is er nog niks verbeterd. Van de ritten gaat 25% mis en dan zijn de ‘no-show ritten’, waarbij de taxi helemaal niet komt opdagen, daar niet bij meegenomen. Een kwart van de mensen krijgt dus niet het vervoer dat ze wel hard nodig hebben.”

Marie-Thérèse Blomme vroeg de wethouder om eens uit te leggen hoe het personeelsbeleid is. Zij had namelijk gehoord dat de chauffeurs van de Regiotaxi steeds voor drie maanden aangenomen worden als re-integratieproject, waarna ze weer weg moeten. Bart van de Camp, SP, beaamde dit: “Chauffeurs geven nu aan dat ze maar drie maanden mogen blijven: ik twijfel ook aan het personeelsbeleid.” Marjo Frenk antwoordde hier op dat zij geen invloed heeft op het personeelsbeleid bij de taxi-bedrijven, ze kan hooguit eisen stellen aan de kwaliteit van de chauffeurs qua opleiding en certificering.

taxi kenteken blauwNavraag bij een Tilburgse taxi-chauffeur in dienst van Taxi Korthout, later op de dag, leerde dat de beweringen van Marie-Thérèse Blomme en Bart van de Camp inderdaad kloppen. “Ze hebben allemaal contracten van drie of zes maanden, maar ook veel hebben een 0-urencontract. En dan zit je 40 tot 60 uur per week in de auto, ook ’s nachts en in het weekeinde. Ikzelf hou netto maar €1260,- per maand over. Maar dat is niet eens het grootste probleem. Waar ik echt kwaad om wordt zijn al die taxi-chauffeurs die zonder vergunning werken. De ‘zwarte taxi’s’, je ziet ze overal, bij 013 en het station staan ze ook. Je herkent ze aan het gele kenteken, want een legale taxi heeft een blauw kenteken. En de politie doet helemaal niets aan die illegale taxi’s die voor ons het werk onmogelijk maken.”

 

L.S.

Het bevreemdt mij dat er wel over ons gesproken wordt maar niet met ons. Eenieder, die de achtergrond wil kennen over de taxibranche in het algemeen en het regiotaxivervoer in het bijzonder, kan met mij een afspraak maken. Wellicht arrogant, maar ik kan bogen op 20 jaar ervaring vanuit diverse invalshoeken, inclusief de bestuurlijke, sinds de in werkingtreding van de Wvg.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

Frank van Boxtel
Commercieel directeur Quattrotax/Stationtaxi

Geef een reactie