Samen genieten? Nee dus….

Al meer dan vijf jaar publiceert de Tilburger Peter van den Besselaar dagelijks een foto van en over Tilburg op zijn website Tilburg Daily Photo. Waar voorheen veel (hoofd)steden een dagelijkse fotoblogsite kenden, zijn er nu wereldwijd nog maar een paar honderd van over, waaronder New York, Manilla, Parijs en dus Tilburg. In Nederland zijn de dagelijkse fotoblogs van steden op één hand te tellen. Sinds maart 2012 selecteert hij speciaal voor Tilburgers.nl een foto van de week. Zijn motto: “Schôon… voor wie het wil zien. Je moet er soms wat moeite voor doen. Maar: als ge ’t hier niet ziet, ziede ‘t daor ook nie.”

PvdB-LIdl-AaBe-fabrieken

Samen genieten is de slogan van de Lidl voor de decembermaanden. Dit is de mooie nieuwe zaak in de AaBe fabriek. Samen genieten slaat vooral op het genieten met gezin en familie, zo blijkt deze week uit onderzoek. Want Rijk en Arm leven in gescheiden werelden, zo melden de media naar aanleiding van onderzoek. De onderzoekers van het Sociaal Cultureel Planbureau onderscheiden zes groepen in onze samenleving. Met vier groepen gaat het goed:

  • de gevestigde bovenlaag (15% van de bevolking);
  • de jongere kansrijken (13%);
  • de werkende middengroep (27%) en
  • de comfortabel gepensioneerden (17%).

Slechter af zijn de onzekere werkenden (14%) en het precariaat (15%). Dat laatste woord, daar had ik nog nooit van gehoord, precariaat. Dus even opgezocht: het is een samentrekking van precair en proletariaat. De bedenker van het woord is een hoogleraar van de universiteit van Bath. Met het woord is bedoeld dat deze groep mensen zich aangetrokken voelen tot extremisme. Ondertussen stel ik vast dat Lidl met een assortiment luxe artikelen wel moeite doet om beter gesitueerden naar de winkel te trekken. Misschien dat ze elkaar daar dus toch ontmoeten, Rijk en Arm.

Geef een reactie