Een vergunningsaanvraag om 60 bomen te kappen ten behoeve van de snelfietsroute naar Breda, deed de afgelopen week bij veel Tilburgers de wenkbrauwen fronsen. En om maar meteen met het goede nieuws te beginnen: er komen 111 bomen, van 17 verschillende soorten, voor terug.
In 2018 heeft de gemeente Tilburg met de gemeenten Gilze en Rijen, Oosterhout en Breda afgesproken om een snelfietsroute aan te leggen tussen de twee steden. De aanleg hiervan wordt gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het aanleggen van ‘blauwe aders’ voor de afvoer van teveel regenwater en het onderhoud aan de riolering. Een fietspad in een snelfietsroute is bovendien tenminste vier meter breed als het voor twee richtingen wordt gebruikt.
De gekozen route van circa 7,5 kilometer lengte tussen de fietsstraat Alleenhoudersstraat (ter hoogte van de Ringbaan-West) en de Burgemeester Letschertweg (gemeentegrens) moet daarvoor worden aangepast. Het bestaande deel van het fietspad wordt vernieuwd en verbreed en een deel van de snelfietsroute wordt nieuw aangelegd. Waar mogelijk is daarbij rekening gehouden met bestaande bomen, soms zelfs door het fietspad lokaal te versmallen of niet het ideale tracé te kiezen. Op een aantal plekken is dat helaas niet mogelijk gebleken.
Ook zijn er bomen die zo dicht bij het (nieuwe) tracé (komen te) liggen dat ze door de boven- en ondergrondse graafwerkzaamheden voor de aanleg van de snelfietsroute aan vitaliteit en toekomstwaarde zouden inleveren. In die gevallen is er voor gekozen om deze bomen ook te verwijderen en te vervangen door nieuwe exemplaren met een optimale groeiplaats onder- en bovengronds.
De bomen die worden verwijderd en vervangen liggen verspreid over het tracé:
- Beelaerts van Bloklandstraat: 5 stuks
- Kwekerijpad (bij station Universiteit): 1 stuk
- Vijverpad: 13 stuks
- Kruising Zwartvenseweg/Reeshofdijk: 8 stuks
- Reeshofdijk bij ingang Simon Vestdijkhof: 2 stuks
- Kalenbergpad (ter hoogte van de Heyhoef): 2 stuks
- Kasterenlaan: 7 stuks
- Rotonde Campenhoefdreef/Kalenbergplaats: 7 stuks
- Rotonde Campenhoefdreef/Dongewijkdreef: 4 stuks
- Schaijkpad: 10 stuks.
Overigens: wie heeft meegeteld komt op 59 bomen. Deze 59 zijn in ieder geval op de kaarten terug te vinden; boom nummer 60 niet. Kaart 1 en kaart 2.
Zoals al gezegd: er komen hiervoor 111 nieuwe bomen terug van 17 verschillende soorten, zodat sprake is van voldoende biodiversiteit. Deze nieuwe bomen krijgen een aangepaste en nieuwe groeiplaats, zodat deze duurzaam kunnen uitgroeien. Bij veel al aanwezige bomen nabij het traject wordt de groeiplaats aangepast en verbeterd, zoals bij de eiken langs de Reeshofdijk nabij de Zeven Geitjes. Waar mogelijk word gras vervangen door extensieve bermen, zodat er meer leefgebied is voor flora en fauna.
Waarom niet de Bredaseweg aangepast ipv een fietspad dat gebruikt wordt door veel schooljeugd en andere fietsers. De zgn snelle fietsen komen direct met een rotgang langs scholen speelplekken waar kinderen lopen , oversteken . Bomen sneuvelen om zo snelle fietsers doorgang te verlenen , onderwijl de Bredaseweg ruimte genoeg biedt als je daar het fietspad doortrekt. Nu hoor je al vaak hard opzij roepen omdat er n snelle fietser weigert zich aan te passen waar kinderen lopen en fietsen. Bredaseweg word minder gebruikt door schooljeugd en dan kunnen de zgn snelle fietsers daar van a naar b. Waarschijnlijk op n tekentafel uitgevonden zonder de situatie te gaan bekijken, Tilburg staat wel bekend om bomen omhakken groen is niet belangrijk wel beton liefst veel.
Door gebruik te maken van het fietspad in het reeshofpark ipv de campenhoefdreef bespaar je een hoop geld, verhoogt je de veiligheid voor fietsers, waarschijnlijk stimuleer je de ondernemers aan het reeshofpark tijdens mooi weer en verminder je ook nog eens overlast voor doorgaand verkeer tijdens de werkzaamheden.
echt heel raar om een nieuw stuk fietspad aan te leggen langs de campenhoefdreef waar wat veiligheid betreft altijd veel auto’s rijden en vaak ook te hard!
waarom wordt er niet gekozen om (net als in andere gebieden) het bestaande fietspad te gebruiken.
Kortom als je gebruik kunt maken van een bestaand pad dat aan alle eisen voldoet en zelfs veiliger is omdat daar geen gemotoriseerd verkeer aanwezig is
gebruik dit dan ook.
In dit geval is het fietspad in het reeshofpark toch ideaal om te gebruiken ligt parallel aan het aan te leggen pad is breed van asfalt en daar is verder geen verkeer.
Hiermee bespaar je een hoop geld, overlast en er hoeven dan ook minder bomen gekapt te worden.
Wat is er mis met het aanpassen van de Bredase Weg, door tunnels in plaats van kruisingen te maken? Voor het compenseren van volwassen bomen is veel meer nieuwe aanplant nodig dan nu is voorzien.