Spoorgeld

ovchipkaartElke week gebruiken 2,8 miljoen mensen in ons land de OV-Chipkaart. In totaal circuleren er ruim 14 miljoen bruikbare kaarten in Nederland. Twee miljoen reizigers laten hun kaart automatisch opladen.
Waarom ze dat doen ontdekte ik deze week toen ik de chipknip voor het eerst zelf gebruikte. Voordien was ik een meerijder, mijn echtgenote regelde het allemaal. Ik ben niet zo van de elektronische chips.
Het is dat op het Tilburgse NS-station een behulpzame beambte stond die het me uitlegde. En later in Den Bosch was er nog zo’n vriendelijke en onmisbare NS-kracht.
‘U moet wel minimaal 10 euro op de kaart hebben staan, meneer. Anders werkt het systeem niet.’
Elke week gebruiken 2,8 miljoen reizigers dus een knip met minimaal 10 euro aan krediet, die bij de NS op de bank staat? Of zouden er 14 miljoen kaarten in omloop zijn met zo’n reserve?
Fijne spaarpot, ook al levert het nauwelijks rente op.  Kunnen ze fraaie bonussen van betalen aan diegenen die dit spaarsysteem bedacht hebben.

2013-12-30 Treinenfotos (28)Hoe zou het met de Tilburgse spaarpot zijn? We horen weinig over de Essent-rentepot en de discussies over de verliezen op de grondtransacties zijn ook even naar  het tweede plan verhuisd.
De inwoners van onze stad hebben de Spoorwegen door de aankoop van de werkplaats in het verleden natuurlijk ook al eens aardig gespekt, bedacht ik in de trein naar Den Bosch.  Ze zijn van die oude ‘meuk’ afgeraakt en tussen Tilburg en Berkel-Enschot zitten ze netjes in een mooi nieuw complex.
Eigenlijk zijn we met zijn allen in Tilburg een klein beetje eigenaar van die spoorzone, fantaseerde ik. De wethouders doen wel net alsof zij het voor het zeggen hebben en alles beter weten, maar eigenlijk moeten ze gewoon aan u en mij vragen wat er met mijn  en uw vierkante meter grond mag gebeuren. Immers, ze hebben die grond met ons geld betaald, toch?

Spoorzone-maquette Ik las dat de PvdA inmiddels ook zelfstandig is gaan nadenken over de toekomst van de Spoorzone.
Dat gaat vlugger dan we allemaal vermoedden (zie vorige bijdrage).
In de commissievergadering van aanstaande maandag gaan de dames en heren raadsleden met elkaar de strijd aan over de toekomst van een van de belangrijkste gebieden van Tilburg. Wel of geen bibliotheek, bijvoorbeeld.
Aankomend met de trein vanuit Tilburg in Den Bosch, net voor het uitchecken met mijn opgeladen OV-chipkaart, bedacht ik dat de huidige Tilburgse Spoorzone zonder bebouwing al vele malen mooier is dan die van Den Bosch.
Geen wonder dat ze in de hoofdstad het stadsmuseum SM (-s) hebben gedoopt. Het doet pijn aan je ogen.

Laten we in hemelsnaam niet zo ontsporen hier!

Geef een reactie