In verschillende grote steden is er sprake van overlast door fietsen bij de stations. Een toename van fietsen door het groeiende fietsverkeer en te weinig aanbod van stallingsplekken zijn de belangrijkste oorzaken. In Tilburg lijkt dat allemaal wel mee te vallen. Een woordvoerder van de gemeente laat weten: “We voeren al jaren een actief fietsbeleid en er worden regelmatig fietsen geruimd. In de Stationsstraat ruimen we alleen in gevaarlijke situaties, maar we zien ook wel dat er veel geparkeerd wordt.” De fietsen worden in Tilburg geruimd door de AFAC, in de volksmond ook wel ‘AFPAK’ genoemd.
Door de verbouwing van het station gaat de betaalde fietskelder verdwijnen, hier kunnen nu 1.800 fietsen gestald worden. De betaalde fietsenstalling verhuist voor oktober 2013 naar boven, ter hoogte van het perron, ook wel post-perron genoemd. Die is te bereiken via een helling, rechts bij de huidige ingang van de fietskelder. Vijf meter boven de Spoorlaan komt er dan plek voor 2.000 fietsen. Daarachter komt de gratis stalling voor in totaal 2.600 fietsen, dat zijn er nu 2.000. Al met al een toename van 800 stallingsplaatsen.
Jan Michielsen werkt enkele dagen per week bij de betaalde stalling. “Hier in Tilburg valt het allemaal wel mee met de overlast. Omdat we hier studenten hebben staan er wel extra fietsen in de Stationsstraat. Maar dat is nog niks vergeleken met Delft waar ik laatst was, daar lagen de fietsen zevenhoog op elkaar gestapeld. Straks gaan we met de fietsenstalling naar boven, maar dat is volgens mij pas in oktober, de plannen veranderen nog regelmatig.”
De huidige fietskelder wordt onderdeel van de nieuwe onderdoorgang naar de Spoorzone. Als die klaar is komen er ook extra fietsenstallingen aan de achterkant van het station.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Zou fijn zijn als de mooie fietsenrekken met een lus om je slot vast te maken terugkomen.
De huidige stalling met 2 lagen is gevaarlijk: ik heb al eens gehoord dat iemand een hersenschudding kreeg , en vele mensen heb ik al het hoofd zien stoten,ikzelf ook. Om je fiets vast te zetten moet je helemaal door de knieen , ook niet makkelijk voor veel mensen. Bovendien kun je als een slot op de grond ligt het eenvoudig forceren,
Ik hoop dus van harte dat er ruimte is voor die mooie rekken die er stonden