Station Tilburg: tunnel van 6,6 miljoen kilo wordt in de herfstvakantie op z’n plek geduwd

Zicht vanaf het ‘dak’ van de tunnel naar het station en de plek waar de tunnel er onder moet worden geperst.

Vanaf maandag 20 oktober begint het spannendste onderdeel van de verbouwing van het station in Tilburg. De brede onderdoorgang zal dan met een persmachine onder het station geduwd worden. Vandaag was daarom alle media uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op de bouwplaats, die doorgaans strikt verboden terrein is voor het publiek.

De tunnel onder het station is gedurende het afgelopen jaar gebouwd op het terrein net ten noorden van het station. De constructie is 28,5 meter lang, 42 meter breed en 6 meter hoog. De oppervlakte is 1.700 vierkante meter en met 2.750 kuub beton is het gevaarte 6,6 miljoen kilo zwaar. Het dak van de tunnel is al voorzien van een perron en diepe, brede sleuven aan de zijden, waar straks het spoor in komt te liggen. Op de plek waar de tunnel komt te liggen, worden het perron en de rails afgebroken.

Maandag 20 oktober om 6.00 uur ’s ochtends gaat het duwwerk beginnen. Met een ‘snelheid’ van 1 à 1,5 meter per uur wordt de tunnel onder het station geschoven, precies tussen twee steunpilaren van de monumentale overkapping in, zonder dat deze mogen worden geraakt. De schuifafstand is 55 meter, waarvan de eerste meters nog over een speciaal aangelegde, betonnen vloer, die later zal worden weggehaald. Maar na de vloer moet de tunnel over zand schuiven, wat het meest spannende stuk is.

Tegelijk met deze operatie wordt ook de fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van de Willem II-straat op zijn plaats geschoven. En ook in Berkel-Enschot wordt een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor geplaatst.

Publiek is welkom

ProRail verwacht dat veel mensen belangstelling zullen hebben om naar dit werk te komen kijken. Daarom worden er twee tribunes gebouwd voor het publiek, die te bereiken zullen zijn via de Burgemeester Brokxlaan. Ook zullen er twee webcams worden geïnstalleerd, zodat de werkzaamheden, die de hele week 24 uur per dag doorgaan, ook thuis via internet te volgen zijn.

Op basis van de laatste gegevens ziet de planning voor het inschuiven van de tunnels er als volgt uit:

Rauwbrakenpad:              zondag 19 oktober tussen 04:30 en 08:30 uur
Stationspassage:             maandag 20 oktober tussen 06:00 en 23:00 uur (tribune & webcam)
Willem II passage:           maandag 20 oktober tussen 04:00 en 20:00 uur (tribune & webcam)

bouw-tunnel-station-xxDagelijks maken 30.000 reizigers gebruik van het station. Vanwege de verbouwing zet de NS bussen in om reizigers van en naar Tilburg te vervoeren. Gezien het grote aantal reizigers betekent dit, dat er per uur 122 bussen zullen rijden. Vanwege dit grote aantal bussen is besloten om in de herfstvakantie de Spoorlaan af te sluiten voor alle auto’s. Gedurende deze periode zullen er 24 uur per dag verkeersleiders aanwezig zijn om automobilisten de alternatieve wegen te wijzen.

Foto’s

 

Knap staaltje technisch vernuft! Samen met de fietstunnels nog steeds onderdeel van het destijds aangelegde hoogspoor. Jammer dat het extra spoor niet gebruikt wordt voor de aanleg van een trambaan van Udenhout tot aan Koolhoven!

Geef een reactie